این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۱، شماره ۳۶، صفحات ۲۳۶-۲۳۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزشی شکوفایی بر هیجان های مثبت، روابط، احساس معنی، پیشرفت و مجذوبیت پژوهشگران جوان و نخبگان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزشی شکوفایی بر مولفه های شکوفایی شامل هیجان های مثبت، روابط، معنا، مجذوبیت و پیشرفت بود.روش: طرح پژوهش حاضر به صورت شبه آزمایشی می‌باشد که با بهره‌گیری از طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری را کلیه اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران در سال 1396- 1395 تشکیل داده اند. نمونه ی پژوهش40 نفر از اعضای جامعه مذکور که در تمامی مولفه های شکوفایی نمره ی پایین تر از میانگین کسب کرده بودند، می باشد که به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفره تقسیم و با همین روش یکی از گروه ها به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. قبل از شروع دوره آموزشی هر دو گروه مقیاس شکوفایی بولتر وکرن (2015) را تکمیل کردند و سپس پروتکل آموزشی- مداخله‌ای شکوفایی، به گروه آزمایش تحت دو جلسه 8 ساعته طی دو روز آموزش داده شد. به گروه گواه در این زمینه آموزشی داده نشد. در پایان دوره هر دو گروه مجددا پرسش نامه را تکمیل کردند. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره تحلیل شد. یافته ها نشان داد برنامه ی مذکور به طور معنی داری تمام مولفه های شکوفایی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل افزایش داده است. این برنامه می تواند در بهبود تمام مولفه های شکوفایی هیجان مثبت، مجذوبیت، روابط، معنا و پیشرفت موثر واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هیجان مثبت،مجذوبیت،روابط،معنا،دستاورد،

عنوان انگلیسی Examining the Educational Effectiveness of Flourishing on Positive Emotions, Relationships, Sense of meaning, Achievement and Engagement among Young Researchers and Elites
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was examining the educational effectiveness of Flourishing on Positive Emotions, Relationships, Sense of meaning, Achievement and Engagement among young researchers and elites.Methodology: The present study was semi-experimental with pre-test, post-test and control group. All members of Young Researchers and Elite Club of Islamic Azad Universities in Tehran in 2016-2017, consisted the statistical population of the present study. Sample of study consisted of 40 members of Young Researchers and Elites Club who got scores lower than the mean score in all components of Achievement. These 40 individuals were randomly assigned into experimental and control groups with 20 individuals in each group. Before starting the training course, individuals of both groups completed Butler and Crohn's Achievement scale (2015) and then individuals of experimental group received educational intervention protocol of Achievement in form of two 8-hour sessions for two days. Individuals of control group received no training. At the end of the course, participants of both groups completed the questionnaire again. Data were analyzed using univariate and multivariate covariance analysis. Findings: Findings showed that the training significantly increased all components of Achievement in individuals of experimental group compared to control group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پرویز میرزاخانی |
دانشجوی مقطع دکتری،گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

علی محمد رضایی | ali mohammad
استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

علی اکبر امین بیدختی | ali akbar
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

محمود نجفی |
استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

اسحاق رحیمیان بوگر | rahimian boogar
دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات