این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۳۲، صفحات ۶۴-۱۰۳
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای تأثیر تصویر ذهنی (برند) دانشگاه بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و لرستان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای تأثیر تصویر ذهنی (برند) دانشگاه بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان دانشگاه است. طرح کلی این پژوهش کمی از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان (پسر- دختر) دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای علامه طباطبایی و دانشگاه لرستان به تعداد 1200 که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، که از این تعداد 400 نفر به شیوه تصادفی طبقهای با تخصیصی مناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش 2 پرسشنامه محقق ساخته تصویر ذهنی از دانشگاه و خودپنداره تحصیلی هستند که به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه تصویر ذهنی (برند) از دانشگاه 79/0 و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه خودپنداره 78 /0 میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی اسپیرمن، t دو گروه مستقل، کلولموگرف، اسمیرنف و فریدمن استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که نوع نگاه به تصویر ذهنی (برند) از دانشگاه و خودپنداره تحصیلی در بین دانشجویان دو دانشگاه علامه طباطبایی و لرستان یکسان نیست. همچنین بین نمرات تصویر ذهنی از دانشگاه با نمرات محیط عام، محیط دانشگاهی و محیط غیردانشگاهی با خودپنداره تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دیده میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصویر ذهنی از دانشگاه، خودپنداره تحصیلی، عملکرد تحصیلی،
عنوان انگلیسی
A Comparative Study on the Effect of the Mental Image (Brand) of the University on the Students Self-Concept of Schools of Psychology and Educational Sciences of Allameh Tabataba'i University and Lorestan
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present research is to compare the effect of university image (brand) on academic self-concept of university students. The general outline of this research is a bit of survey and correlation. The statistical population of this study was all students (boys and girls) of the faculties of psychology and education of Allameh Tabatabai University and Lorestan University with 1200 students who were studying in the academic year of 1994-94, of which 400 were randomly assigned with appropriate allocation were chosen. The research tools were two researcher-made questionnaires of the mental image of the university and the academic self-concept. To determine the reliability of the test, Cronbach's alpha method was used and the Cronbach's alpha coefficient of the mental image questionnaire (brand) from the university was 0.79 and Cronbach's alpha coefficient was self- 0 is. In order to analyze the data, Spearman correlation test, t independent groups, Kolmogorov, Smirnov and Friedman have been used. The findings show that the type of look at the mental image (brand) of the university and the academic self-concept is not the same among the students of Allameh Tabatabai University and Lorestan. Also, there is a positive and significant relationship between the scores of the mental image of the university with the scores of the general environment, academic environment and non-university environment with academic self-concept.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید غیاثی ندوشن | ghiasi nodooshan
سعید نصیرزاده |
جواد نرگسیان |
نشانی اینترنتی
http://www.jiera.ir/article_49491_5b7d2259a75b1a040d2e90728c7afcca.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-425183.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات