این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۳۲، صفحات ۱۴۴-۱۶۱
عنوان فارسی
مقایسۀ سازمان ادراکی و زمان واکنش دانشجویان رشته هنر با سایر رشتهها(با استفاده از آزمون آندره ری)
چکیده فارسی مقاله
ادراک فرایندی است که از طریق آن، احساس، یعنی اطلاعاتی که از اندامهای حسی گرفته شده است، به کل سازمانیافته و معناداری تبدیل میشود. اهمیت ادراک از آن جهت است که دنیای اطراف ما را منظم و زمینه را برای شناخت فراهم میکند. از طرفی دستیابی به ادراکی سامانیافته از روابط و اصول حاکم بر جهان و در نهایت شناختی متعادل، الفبای ورود به دنیای آفرینش هنری است. هنرمند جهت بازنمایی و خلق اثر هنری نیازمند ادراک سازمان یافته است. در این پژوهش فرض بر آن است که ادراک هنرمند به واسطهی انجام برخی تمرینات (که در متن بدان ها اشاره شده است) بهبود یافته است. جهت اثبات این فرضیه در این پژوهش از ابزاری به نام "آزمون اشکال هندسی پیچیده آندره ری" استفاده شده است. این آزمون همچنین این امکان را به ما میدهد که بدانیم یک ادراک به کندی صورت گرفته است و یا با سرعت ایده آل. پژوهش حاضر در صدد است به دو سؤال اساسی پاسخ دهد. اول این که کسب مهارتهای هنری چه تأثیری بر عملکرد ادراک افراد میتواند داشته باشد؟ و دوم این که کسب مهارتهای هنری چه تأثیری بر زمان واکنش افراد میتواند داشته باشد؟ بدین منظور60 آزمودنی شامل 30 نفر هنرجوی شاخههای مختلف هنرهای تجسمی و 30 نفر از میان افراد عادی (غیر هنری) در این پژوهش شرکت کردهاند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری استفاده شده است. مقایسهی نمرات، بین دو گروه هنرجویان هنرهای تجسمی و افراد غیر هنری که تحت تعلیم هنری خاص قرار نگرفتهاند، تفاوت معنیداری را در معیارهای سازمان ادراکی نشان میدهد. بر اساس نتایج به دست آمده از این آزمون، دو معیار سنجش سازمان ادراکی افراد، شامل کیفیت ترسیم و سبک ترسیم) روند مراحل ترسیم)، در گروه غیر هنری، ضعیف تر از گروه هنری است. همچنین در گروه هنری فرآیند ادراک در مدت زمان کوتاهتری نسبت به گروه غیر هنری اتفاق میافتد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of cognitive organization and reaction time of students with other disciplines (using Andrea's test)
چکیده انگلیسی مقاله
Perception is the process by which the sensation, that is, information derived from the sensory organs, becomes a whole organized and meaningful one. The importance of perception is that the world around us provides a regular basis and a ground for knowledge. On the other hand, achieving a perceived samorah of the world's relations and principles and ultimately a balanced cognition is the alphabet of entering the world of artistic creation. The artist needs organized perception to represent and create artwork. In this research, it is assumed that the artist's perception has been improved by practicing some of the exercises (referred to in the text). To prove this hypothesis, in this research, a tool called the "Andrew Ray" complex geometric shapes test has been used. This test also allows us to find out whether a perception is slow or at ideal speed. The present study seeks to answer two fundamental questions. First, how can the acquisition of artistic skills affect the performance of people's perceptions? And secondly, how can the acquisition of artistic skills affect the reaction time of individuals? For this purpose, 60 subjects including 30 students of different branches of visual arts and 30 individuals from non-artistic subjects participated in this research. Statistical analysis was used to analyze the data of the research. Comparison of scores between two groups of students of visual arts and non-artistic subjects who have not received any special education shows a significant difference in perceptual organization criteria. Based on the results of this test, two criteria for measuring the perceptual organization of individuals, including the quality of drawing and the style of drawing (the process of drawing stages), in the non-artistic group, is weaker than the artistic group. Also, in the artistic group, the process of perception is shorter than the non-artistic group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرنوش شمیلی |
فاطمه کاتب |
نشانی اینترنتی
http://www.jiera.ir/article_49495_3c860edd8925a62397838d8f2012d3b3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-425186.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات