این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۳۲، صفحات ۱۶۲-۱۸۵
عنوان فارسی
مدل راهبردی ارزیابی دانشگاههای باز
چکیده فارسی مقاله
ارزیابی راهبردی در سازمان، به عنوان یکی از وظایف مهم و اساسی مدیریت و یکی از اولین و اساسیترین بخشهای برنامهریزی راهبردی به شمار میرود. در عصر دانشمحور امروز، سازمانهایی موفقترند که راهبردهای جدید مبتنی بر مزیتهای رقابتی را به سرعت اجرا کنند و با شناخت محیط و مشتریان، فرایندها و عملیات خود را بهبود بخشند. دانشگاه نیز به عنوان یک نهاد مهم در راستای آموزش، توسعه و تأمین منابع انسانی باید رقابتی بماند تا بتواند تقاضای مشتریان خود فراهم نماید. لذا، میل به بقا در این محیط رقابتی، برای دانشگاه باز – که در آن به جنبه کاهش موانع زمانی و مکانی برای آموزش و بهرهگیری از روشهای نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات بیشتر از سایر جنبهها توجه میشود- آنان را از روی آوردن به مدیریت و برنامهریزی راهبردی برای افزایش قابلیت انطباق با محیط متغیر امروزی و توانایی و پاسخگویی و جلب رضایت مشتریان ناگزیر ساخته است. یکی از مدلهای راهبردی بسیار توانا در این زمینه، مدل کارت امتیازی متوازن است که در آن تمام جنبههای مختلف یک سازمان به طور متعادل پرداخته میشود. لذا در این پژوهش با بهکارگیری نقاط قوت این مدل در مدیریت راهبردی ارزیابی عملکرد، مدل بومی شده کارت امتیازی متوازن در دانشگاههای باز ارائه و به طور موردی در دانشگاه پیام نور- به عنوان بزرگترین دانشگاه باز در ایران- به کار گرفته شده است. نتایج این پژوهش علاوه بر اینکه میتواند به طور کاربردی برای برنامهریزی راهبردی و ارزیابی عملکرد دانشگاههای باز و همچنین دانشگاههای مبتنی بر روشهای آموزش از راه دور به کار گرفته شود در توسعه مدل کارت امتیازی متوازن در بخش دانشگاهی نیز موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Strategic Model of Open University Assessment
چکیده انگلیسی مقاله
Strategic evaluation in the organization is considered as one of the main responsibilities of management and is one of the first and most important parts of strategic planning. In the knowledge age of today, organizations are more successful in implementing new strategies based on competitive advantage and improving their processes and operations by understanding the environment and customers. As an important institution in the field of education, development and provision of human resources, the university must remain competitive in order to meet its customers' demand. Therefore, the desire to survive in this competitive environment, for the open university - in which the reduction of time and space barriers for training and using modern IT-based methods is more than other aspects - from turning to management and Strategic planning has increased the ability to adapt to today's changing environments, as well as ability, accountability and customer satisfaction. One of the most powerful strategic models in this area is the balanced scorecard model, in which all aspects of an organization are balanced. Therefore, using the strengths of this model in strategic management of performance evaluation, the native model of balanced scorecard in open universities is presented and in case of Payame Noor University, as the largest open university in Iran. The results of this research can be effective in developing a balanced scorecard model in the academic sector as well as being applicable to strategic planning and performance evaluation of open universities as well as universities based on distance learning methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رکسانا فکری |
احمد علمشاهی |
نشانی اینترنتی
http://www.jiera.ir/article_49496_2a0705338143d71fd933b2d71b67dc33.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-425187.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات