این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۳۲، صفحات ۲۳۴-۲۷۳
عنوان فارسی
چالش آموزش علوم انسانی در دانشگاههای ایران: یک مطالعهی کیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، کشف و شناسایی چالشها و مشکلات موجود در فرایند آموزش رشتههای علوم انسانی در دانشگاههای ایران میباشد. این پژوهش از حیث معرفتشناختی و روششناختی، دارای رویکردی کیفی است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق کیفی و تکنیک KII[1] (مصاحبه با افراد مطلع کلیدی) با استادان برجسته و دارای صلاحیت در پانزده رشتهی منتخب حوزهی علوم انسانی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که چالشهای آموزش رشتههای علوم انسانی در ایران عبارتاند از؛ چالشهای محیطی و بومی، چالشهای زبانی، سیاسی، ایدئولوژیک، اجتماعی، چالشهای نهادی و فرهنگی. از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به ضعف بنیهی نظری آموزش دانشگاهی و علوم انسانی اشاره کرد. مشکلات عمدهی دیگر عبارتاند از؛ نبود سیستم ارزشیابی دقیق از تدریس استادان و نیز عدم توجه لازم و کافی به رشتههای علوم انسانی در سطح سیاستگذاری، عدم توجه به شرایط بوم شناختی، وابستگی کامل رشتههای علوم انسانی به نهادهای سیاستگذار و نیز سطحینگری به مقولهی تدریس و بالأخره عدم توجه به تفاوتهای فردی
کلیدواژههای فارسی مقاله
علوم انسانی، آموزش عالی، فرایند آموزش،
عنوان انگلیسی
The challenge of teaching humanities in Iranian universities: a qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research is to identify and identify the challenges and problems that exist in the education process of humanities in Iranian universities. This epistemological and methodological research has a qualitative approach. Qualitative in-depth interviews and KII techniques (interviews with key informed individuals) have been used to collect data with prominent and competent professors in the fifteen chosen disciplines of the humanities field. The results of this research show that the challenges of education in humanities in Iran include: environmental and indigenous challenges, linguistic, political, ideological, social challenges, institutional and cultural challenges. Other findings of the research are the weakness of the theoretical foundation of university education and humanities. Major problems are: lack of a system for accurate evaluation of teachers' teaching, and lack of adequate and adequate attention to humanities at the policy level, lack of attention to ecological conditions, the complete affiliation of human sciences to institutions The politician, as well as superficiality, is taught and, finally, the lack of attention to individual differences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Humanities, Higher Education, Educational process
نویسندگان مقاله
جواد حاتمی |
نشانی اینترنتی
http://www.jiera.ir/article_49500_31785a849971c96ac766e9e385cc91c4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-425190.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات