این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۶۹-۹۰

عنوان فارسی مقایسه‌ی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. نمونه این پژوهش شامل 90 دانش‌آموز (45 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری و 45 دانش‌آموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های تنظیم خلق منفی (NMR) کاتانزار و میرنز و تعادل عاطفی (BEQ) گروس و جان استفاده شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از شاخص‌های توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی در تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری مشکلات و کاستی‌هایی در زمینه‌ی رفتاری و هیجانی دارند. نقص‌های رفتاری و هیجانی، معمولاً با مشکلاتی در رشد تحصیلی و قابلیت‌های فردی همراه هستند، لذا شناخت ویژگی‌های رفتاری و هیجانی مبتلایان به ناتوانی‌های یادگیری از جمله گام‌های اساسی در فرآیند تشخیص و بازپروری این دانش‌آموزان است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم خلق منفی، بیانگری هیجانی، اختلال یادگیری خاص،

عنوان انگلیسی Comparison of negative mood and emotional expression in students with and without specific learning disorder
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare negative mood setting and emotional expression in students with and without specific learning disorder. The method of this research is causal-comparative. The sample consisted of 90 students (45 students with learning disabilities and 45 normal students in the same way), which were selected by simple random sampling. To collect the data, Neutral Mental Setting (NMR) questionnaires, Catanzar and Mears, and Emotional Balance (BEQ) Gross and John were used. Data were analyzed using descriptive and multivariate analysis of variance (MANOVA). The results of this study showed that there is a significant difference between students with learning disabilities and normal in the setting of negative mood and emotional expression. The findings of this study indicate that students with learning disabilities have behavioral and emotional issues. Behavioral and emotional deficiencies are usually associated with problems with academic growth and individual capabilities. Therefore, recognizing the behavioral and emotional characteristics of patients with learning disabilities is one of the essential steps in the diagnosis and rehabilitation process of these students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پرویز پرزور |


سجاد بشرپور |



نشانی اینترنتی http://www.jiera.ir/article_49444_f815a241e4cc7a2507a50a8704a45a68.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-425193.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات