این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۲۱۱-۲۲۶

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای آسیب‌شناسی رفتاری اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه شهر تهران
چکیده فارسی مقاله دانش­آموزان هر ملّتی از سرمایه­های فرهنگی و معنوی آن محسوب می­شود. شناخت آسیب­های این قشر در بالندگی و سلامت آنان مؤثر خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی در زمینه رفتاری- اجتماعی دانش­آموزان متوسطه تهران انجام شده است. این تحقیق بر اساس ضرورت شناخت و مقایسه­ی انواع آسیب­ها (6 ملاک) بر روی 275 نفر دانش­آموز پسر و دختر از مدارس متوسطه شهر تهران با روش تصادفی خوشه­ای و با تقسیم مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز با پرسش‌نامه‌ی 116 سؤالی محقق ساخته به اجرا درآمد. نتایج به دست آمده در این پژوهش بیان­گر این موضوع است که اولاً آسیب­های رفتاری- اجتماعی در سطح وسیعی از دانش­آموزان متوسطه پسر (29) و دختر (5/19) درصد وجود دارد. بین آسیب­هایی مثل فرار و روابط نامشروع، اعتیاد و فرار، خودکشی، پرخاشگری و خشونت، اعتیاد و غیره رابطه­ی معناداری وجود دارد. به تعبیر دیگر بین انواع آسیب­ها نوعی رابطه وجود دارد که به طریق سیستمی در آسیب­ها و اختلالات دیگر هم مؤثر بوده و فراوانی آن مشهود می­باشد. میزان آسیب­ها در پسران به‌طور معناداری بیشتر از دختران بوده است. در این پژوهش جهت پاسخ­دهی به طرح 6 فرضیه و 4 سؤال پرداخته شده است. نتایج به دست آمده ضمن شناسایی آسیب­ها و اختلالات یاری‌رسانی به قشر دانش­آموز و خانواده آنان برای تحول و بالندگی را پیام می‌دهد و برای مسئولان ذی­ربط تعیین‌کننده و راه گشا است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب‌شناسی، رفتاری- اجتماعی، دانش‌آموزان متوسطه، شهر تهران،

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Social Behavioral Pathology among High School Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Students of each nation are considered to be cultural and spiritual. Knowing the damage to the cortex will be effective in improving their health and well-being. The present study was conducted with the aim of pathology in social-behavioral social sciences of high school students in Tehran. This research was carried out based on the necessity of recognizing and comparing the types of injuries (6 criteria) on 275 male and female students from Tehran high schools using cluster randomized method with division of north, south, east, west regions The center was run by a researcher-made questionnaire of 116 questions. The results of this study indicate that firstly, social-behavioral harm is high among high school students (29) and girls (19.5%). There is a significant relationship between injuries such as escape and illicit relationships, addiction and escape, suicide, aggression and violence, addiction, and so on. In other words, there is a relationship between various types of injuries that through the system are effective in the damage and other disorders and its frequency is evident. The number of injuries in boys was significantly higher than girls. In this research, 6 hypotheses and 4 questions have been addressed. The results, while identifying helplessness and helplessness disorders, send a message to the students and their families for evolution and development, and for decision makers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله pathologic, socio-behavioral, high school students, Tehran

نویسندگان مقاله ابوالقاسم عیسی مراد |



نشانی اینترنتی http://www.jiera.ir/article_49452_dd84d4b6e18c60b1b6014b2acfc99a19.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-425198.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات