این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۲۲۷-۲۵۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی در تکانشگری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال سلوک
چکیده فارسی مقاله
برای حل مشکلات روزافزون در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک، برنامههای درمانی مختلفی ابداع شده است، که از جمله مهمترین آنها میتوان به مواردی مانند مداخلات رفتاری؛ آموزش مهارتهای اجتماعی؛ آموزش خانواده و خانوادهدرمانی و مداخلات دارویی اشارهکرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی در تکانشگری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال سلوک، طراحی شده است. نخست به مدارس راهنمایی دخترانه استان البرز که در دسترس بوده، مراجعه شده و در مقطع راهنمایی (محدوده سنی 12 تا 15 سال)، پرسشنامه اختلال سلوک اجرا شد. پس از اینکه افراد دارای نمرات بالا در پرسشنامه اختلال سلوک (افرادی که پس از محاسبهی نمرات تمام مقیاسها و رسم نیمرخ CBCL، قلهی نیمرخشان در طیف بالینی قرار گرفت)، از بین مجموع 90 شرکتکننده انتخاب گشته و تحت مصاحبه ساختار یافته بر اساس DSM_IV_TR قرار گرفتند، در نهایت 30 نفر که ملاکهای ورود به مطالعه را تأمین کردند، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. سپس این 30 نفر بهطور تصادفی به دو گروه پانزدهتایی آزمایش و کنترل تقسیم گشته و هر دو گروه به نسخهی فارسی پرسشنامههای تکانشگری (BIS) پاسخ دادند. گروه آزمایش، آموزش مهارتهای ارتباطی را به شکل گروهی دریافت نموده و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. مداخلات آزمایشی طی 10جلسه برای گروه آزمایش به اجرا درآمد. در پایان جلسه دهم، مجدداً هر 30 شرکتکننده به پرسشنامهی تکانشگری مرحله نخست، پاسخ دادند. نتایج به دست آمده نشان داد که در سطح معناداری 5% خطا، ارتباط معناداری بین آموزش مهارتهای ارتباطی و کاهش علائم تکانشگری نوجوانان دارای اختلال سلوک وجود دارد. بنابراین آموزش مهارتهای ارتباطی موجب کاهش علائم تکانشگری (مؤلفههای شناختی و بیبرنامگی آن) میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای ارتباطی، اختلال سلوک، تکانشگری، نوجوان،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Communication Skills Training on Impulsivity in Adolescent Girls with Conduct Disorder Symptoms
چکیده انگلیسی مقاله
To solve the growing problems in children and adolescents with behavioral disorders, various therapeutic programs have been developed, among which the most important are behavioral interventions; social skills training; family and family education ♦ Therapeutic and pharmaceutical interventions. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of communication skills training program in impulsivity of adolescent girls with behavioral disorder symptoms. First, they were referred to the girls' primary schools of Alborz Province, which were available and handicap disorder questionnaire was conducted at guidance level (range from 12 to 15 years old). After having high scores in the conduct disorder questionnaire (those who calculated the scores of all scales and the CBCL profile, their peak in the clinical range), out of a total of 90 companies Were selected and subjected to a structured interview based on DSM_IV_TR. Finally, 30 people who met the criteria for entering the study were selected as sample groups. Subsequently, 30 of them were randomly divided into two groups of 15 control and control groups, and both groups responded to Persian version of impulsive questionnaire (BIS). The experimental group received communication skills training in a group and the control group did not receive any interventions. Experimental interventions were performed for 10 experimental sessions. At the end of the tenth session, every 30 participants responded to the first impulsive questionnaire. The results showed that at a significant level of 5% error, there was a significant relationship between communication skills training and reduction of impulsive symptoms in adolescents with behavioral disorder. Therefore, communication skills training reduces impulsivity symptoms (cognitive and non-cognitive component).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حاتمی |
سعید صادقی راد |
جعفر حسنی |
نشانی اینترنتی
http://www.jiera.ir/article_49455_64d91d11a949ef3cce0fe71740907a29.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-425199.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات