این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های تاریخی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۱-۵۰

عنوان فارسی تحلیل مقایسه‌ای دیدگاه‌های اصحاب نیشابوری و قمی ائمه(ع) در باب امامت
چکیده فارسی مقاله دو شهر قم و نیشابور ازجمله حوزه‌های مهمی بودند که از نیمه دوم قرن دوم به بعد و پس از افول حوزه کوفه، جمع کثیری از محدثان و اصحاب شیعی را در خود جای دادند. این دو مرکز در ترکیب اجتماعی صحابه ساکن آن‌ها، جهت‌گیری‌های عقل‌گرایی‌حدیث‌گرایی و ارتباط و تعامل با دیگر فرق اسلامی تفاوت‌های بسیاری داشتند؛ اما در باب مسائل مربوط به امامت، جریان‌های مشابهی در هر دو شهر وجود داشت. این دو شهر باوجود تمام تفاوت‌ها و اختلاف‌های بنیادینی که داشتند، درنهایت در باب امامت به نتایج مشابهی رسیدند و در هر دوی آن‌ها سه دیدگاه فکری حضور داشت: دیدگاه معروف به جریان اکثریت که رؤسای علمی شهر از آن حمایت می‌کردند، دیدگاه‌های پیروان هشام‌بن‌حکم و دیدگاه‌های پیروان مفضل‌بن‌عمر. این مقاله برآن است تا با بررسی تطورات تاریخ فکری امامت در قم و نیشابور، ضمن مقایسه آن‌ها با یکدیگر، جریان‌های حاضر در آن دو را در دوره حضور ائمه(ع) تا سال 260ق/874م بررسی کند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قم، نیشابور، اصحاب ائمه(ع)، امامت، علم امام، عصمت،

عنوان انگلیسی A comparative analysis of the views of Qom & Nishapur Imams' Sahabeh about Imamate
چکیده انگلیسی مقاله During late 2nd century, Qom and Nishabur were of most important cities which housed numerous Shi'a scholars who collected Imams' Hadiths. Although there were fundamental differences betweenthe social textures of Imams Sahabeh regarding rationality and Hadiths, there were some similarities between the two thought courses, mostly named as "Moaredh Stream"[Contrast stream]. This stream of thought which could be said to belong to the Shi'a majority, believed in the relationship between Imams and angels and a sort of non-prophetic inspiration or revelation for Imams; however, controverted any exaggeration and superiority and preponderance about them. On the other hand marginal streams could be regarded as outcomes of Hisham ibn Hakam and mofazzal bin Omar opinions which had some followers in both Qom and Nishabur. Itseems Qom and Nishabur, despite all their dissimilarities and differences, got to similar upshots regarding Imamate. Three thought lines were present in both cities: first thatof the majority supported by the city scientific scholars and Faqihs, second, Hisham Hakam view point and third, Mofazzal bin Omar view point.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید صادقانی |
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محمدعلی چلونگر | mohammad ali
استاد تاریخ اسلام، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مصطفی پیرمرادیان |
دانشیار تاریخ اسلام، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محسن صمدانیان |
دانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jhr.ui.ac.ir/article_21680_172f1f23a740521edd7f285b95724c31.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1363/article-1363-425223.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات