این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نهج البلاغه، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۹-۲۸

عنوان فارسی هنر سازه تکرار و دلالت‌های معنایی آن در حکمت‌های نهج‌البلاغه
چکیده فارسی مقاله کلام امام علی× سرشار از انواع تکنیک‌های متنوع بلاغی است. از این میان تکرار به‌عنوان ابزاری مؤثر در جلب توجه مخاطب و انتقال معانی مورد نظر، جایگاه ویژه‌ای دارد. در پژوهش حاضر نگارندگان ضمن بیان آرایه تکرار و جایگاه آن در نقد قدیم و جدید، به انواع آن از نظر نحوی و بلاغی اشاره کرده‌اند و نمونه‌هایی از تکرار در حکمت‌های نهج البلاغه را استخراج کرده و ضمن اشاره به نکته‌های نحوی یا بلاغی، دلالت‌های احتمالی آن را بیان نموده‌اند. این جستار با بررسی کارکردهای تکرار در حکمت‌های نهج البلاغه در پی نشان دادن بخشی از ویژگی‌های کلام امام علی× به شیوه تحلیلی توصیفی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد محورهای تکرار در حکمت‌های امام در چهار سطح مختلف حرف، کلمه، عبارت و جمله دیده می‌شود و ایشان این شیوه را به‌عنوان سبکی برانگیزنده و تأثیرگذار به‌منظور توسعه محتوا و آهنگ کلام خود به‌کار برده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بلاغت نهج البلاغه، حکمت تکرار، دلالت‌های معنایی،

عنوان انگلیسی Technique of Frequency and Its Semantic Denotations in Wisdoms of Nahj ul-Balaghah
چکیده انگلیسی مقاله Imam Ali`s speech overflows with numerous eloquent figures. Among all eloquent figures, technique of frequency as an effective agent for attracting attention of the addressee and transmitting intended ideas is of particular importance. Describing the technique of frequency and its place in new and old critique and referring to its different semantic and eloquent types, authors of the paper have extracted some cases of the technique and, referring to semantical and eloquent points, have explained its possible denotations. The study, surveying applications of frequency in Nahj ul-Balaghah, intends to introduce some of Imam Ali`s properties of speech with an analytical and descriptive method. As is clarified by findings of the paper, the pivots of frequency in Imam`s wisdoms in four levels of letter, word, phrase and sentence may be seen. Imam has used this technique to stimulate and affect the addressees and develop the rhythm and content of speech.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ریحانه ملازاده |
استادیار دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

فرزانه رحمانیان |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رامهرمز (Islamic azad university of ramhormoz)


نشانی اینترنتی http://www.nahjmagz.ir/article_49300_8528ab121e286dc63990e954fa57edf9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1431/article-1431-425316.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات