این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علمی پزشکی جندی شاپور
، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۶۸۵-۶۹۵
عنوان فارسی
مقایسه نگرش نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن در دانشجویان پزشکی قبل و بعد از دوره کارآموزی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: نگرش در زمینه خودکشی و پیشگیری از آن در نحوه ارتباط پزشک با بیمار تأثیر بهسزایی دارد. هدف این پژوهش مقایسه نگرش نسبت به خودکشی، قبل و بعد از دوره کارآموزی در دانشجویان پزشکی، بود. روش بررسی: در این تحقیق 94 دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز که 44 نفر قبل و 50 نفر بعد از اتمام دوره کارآموزی، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای ارزیابی نگرش افراد نسبت به خودکشی از پرسشنامه ATTS استفاده شد. گویههای این پرسشنامه: نگرش، باور فرد نسبت به خودکشی و پیشگیری از خودکشی را نشان میدهد. همچنین این مقیاس شامل شش مؤلفه: آسانگیری، قابلیت پیشگیری، غیرقابل فهم بودن، اجتناب از صحبت کردن، غیرقابل پیشبینی بودن و تنهایی و التماس میباشد. یافتهها: دانشجویان رشته پزشکی که دوره کارآموزی را گذرانده بودند در مقایسه با دانشجویانی که این دوره را نگذرانده بودند در مؤلفههای آسانگیری، و قابلیت پیشگیری تفاوت معناداری دارند، اما در مؤلفههای غیرقابل فهم بودن، اجتناب از صحبت کردن، غیر قابل پیشبینی بودن و تنهایی و التماس تفاوت معنادار نشد. با بررسی تکتک سؤالات مشخص شد که دانشجویان در اکثر پرسشها تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند. تنها در 8 سؤال تفاوت معنادار شد. نتیجهگیری: دیدگاه کل دانشجویان نسبت به پیشگیری از خودکشی و برقراری روابط با بیماران دارای افکار خودکشی مثبت است. دیدگاه دانشجویانی که این دوره را گذرانده بودند، نسبت به گروه دیگر منفیتر است. بنابراین ممکن است این آموزش در نگرش دانشجویانی که دوره کارآموزی را گذراندهاند، تأثیر مثبتی نداشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش، خودکشی، دانشجوی پزشکی، دورهی کار آموزی،
عنوان انگلیسی
Comparison of Attitudes towards suicide and its Prevention in Medical Students before and after the Apprenticeship Course
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Doctor patient relationship is directly overshadowed by physician’s attitude toward suicide. This study was aimed to compare the attitudes towards suicide and its prevention in medical students before and after the apprenticeship course. Subjects and Methods: In this study96 medical students participate (44 before and 50 after apprenticeship course (were selected using the available sampling in University of medical sciences of Ahvaz. A questionnaire on attitudes towards suicide ATTS (Attitudes towards Suicide) was used to measure suicide related attitudes and thoughts. The ATTS items address attitudes, knowledge, and personal beliefs toward suicide and suicide prevention. Also, this questionnaire includes six subscales. Permissiveness, preventability, incomprehensibility, avoidance of talking, unpredictability and loneliness& appeal. Results: The results showed that medical students who had passed the training course in comparision with students who had not passed; there were no significant difference in subscales of incomprehensibility, avoidance of talking, unpredictability and loneliness& appeal. But there were significant difference in subscales of permissiveness and preventability. Conclusion: Results showed that the total student views towards prevention of suicide and the relationship with these patients is positive. The views of students who had passed the course is more negative than other groups. Therefore, perhaps, the training in the attitude of students who have passed the course has not a positive effect.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attitude toward suicide, Apprenticeship, Medical student
نویسندگان مقاله
نیلوفر خواجه الدین |
استادیار گروه روان پزشکی.گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
محمد علی قاسمی نژاد | mohammad ali
دبیر آموزش و پرورش فارس.گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان -شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
فرزانه هومن |
دانشجوی دکترای روانشناسی.گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان -شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jsmj.ajums.ac.ir/article_49652_47e5f27ac8773e99cfe0efdfa4c36379.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/106/article-106-426902.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات