این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله علمی پزشکی جندی شاپور
، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۵۷۷-۵۸۶
عنوان فارسی
رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: موفقیت تحصیلی در دانشگاهها مرهون تلاش مؤثر، مطالعه صحیح و مدیریت زمان است. شناسایی و تقویت استراتژیها و رویکردهای مطالعه در مراکز آموزشی با تسهیل فرایند یادگیری میتواند عملکرد تحصیلی دانشجویان را بهبود بخشد. هدف این مطالعه بررسی رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی بر روی 361 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال 1389 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استانداردشده رویکردها و مهارتهای مطالعه دانشجویان (ASSIS) بود که روایی و پایایی آن قبلاً تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزار SPSS-15 صورت گرفت و از آزمونهای آماری t مستقل، ANOVA و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: حدود دو سوم دانشجویان مورد بررسی دختر و بیش از 50 درصد در مقاطع کارشناسی و کاردانی اشتغال به تحصیل داشتند. میانگین معدل تحصیلی دانشجویان 18/16 بود. میانگین نمره رویکرد عمقی، راهبردی و سطحی مطالعه دانشجویان به ترتیب: 18/15 ، 48/15 و 40/13 از حداکثر 20 بود. بین میانگین نمره رویکردهای راهبردی و سطحی مطالعه دانشجویان و عملکرد تحصیلی آنها ارتباط معناداری وجود داشت (167/0 -= r و 137/0 =r). اما بین رویکردهای مطالعه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: دانشجویان از رویکرد عمقی و راهبردی مطالعه، بیشتر از رویکرد سطحی مطالعه استفاده میکنند. ارتقای کیفیت آموزش و بهبود شرایط یادگیری ایجاب میکند که در طراحی و ارائه آموزش به رویکردهای مطالعه دانشجویان توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکردهای مطالعه و یادگیری، دانشجویان، ASSIS،
عنوان انگلیسی
Approaches to Study and learning of Students in Ahvaz JundiShapur University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Academic success in universities requires effective effort, valid study and proper time management. Identification and strengthening the strategies and study approaches in the educational centers to facilitate the learning process, can improve student academic performance. This study was performed to investigate approaches and study skills of students in Ahvaz JundiShapur University of Medical Sciences (AJUMS). Subjects and Methods: This descriptive study was conducted on 361 students of AJUMS in 2010. Data collected by standardized questionnaires of Approached and Study Skills Inventory for Students (ASSIS). Data were analyzed by statistical tests included t-test, ANOVA and Pearson correlation through SPSS-15 software. Results: About two thirds of students were female and over 50 percent in bachelor and associate with the Grade Point Average (GPA) was 16.18. The average scores of deep approach, students study and strategic level, were, 15.18, 15.48 and 13.40 of the maximum 20, respectively. Between the average scores of students study approaches and educational performance in some areas, there was a significant relationship (r= - 0.167, r=0.137). No significant difference was observed between male and female students studying approaches. Conclusion: Students used deep study and strategic approach more than surface study approach in their studying. Promotion of quality education and improving learning conditions will require the design and provide training to students studying approaches to consider.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
approaches to study and learning- ASSIS- students
نویسندگان مقاله
عبدالحسین شکورنیا |
مربی گروه ایمونولوژی.گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
مهری غفوریان بروجردنیا | ghafourian boroujerdnia
دانشیار گروه ایمونولوژی. گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
حسین الهام پور |
مربی گروه علوم تربیتی. گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jsmj.ajums.ac.ir/article_49659_6736d3afb8b99bd14079ddae80028057.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/106/article-106-426907.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات