این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله علمی پزشکی جندی شاپور
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۶۵-۳۷۳
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش مدیریت اضطراب خانواده به مادران کودکان مضطرب ۴ تا ۶ ساله مهدکودکهای شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اضطراب یکی از شایعترین اختلال روانپزشکی دوران کودکی است. انواع اختلالات اضطرابی میتواند نقش مهمی در ارتباط بین کودکان مبتلا و والدین بگذارد. مطالعه کنونی در جهت بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خانواده در کاهش مشکلات اضطرابی کودکان 4 تا 6 ساله مهد کودکهای شهر اهواز بود. روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون پیگیری با گروه شاهد است. جامعه آماری این پِژوهش شامل مادران کودکان 4 تا 6 ساله مهد کودکهای خصوصی شهر اهواز بود که به روش تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و به ابزارهای تحقیق شامل مقیاس کودکان پیشدبستانی اسپنس (فرم گزارش والد) و مصاحبه ساختار یافته روانپزشکی پاسخ دادند. 50 نفر از مادرانی که نمره اضطراب کودکشان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، بهطور تصادفی انتخاب و سپس به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش طبق برنامه درمانی آموزش مدیریت اضطراب در 12 جلسه 120دقیقهایشرکت کردند. یافتهها: یافتهها نشان میدهند که مداخله آزمایشی در کاهش انواع اختلالات اضطرابی کودکان مضطرب پیش دبستانی موثر بوده و پیگیری یک ماهه در گروه آزمایش نشان میدهد که مداخله درمانی میتواند اثر مداخله ای خود را در طول زمان نیز حفظ کند. نتیجهگیری: روش آموزش مدیریت اضطراب خانواده روشی فرهنگ نابسته برای کاهش اضطراب کودکان در سنین پیشدبستانی و حل تعارضات بین والد و کودک می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت اضطراب خانواده، مادران، کودکان مضطرب، مهدکودک،
عنوان انگلیسی
Efficacy of Family Anxiety Management Training of Mothers with Anxious Kindergarten Children aged between 4 -6 Years
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Anxiety is a common psychiatric disorder among children. Various types of anxiety disorders, generalized anxiety disorder, social phobia, specific phobia and obsessive- compulsive disorder play an important role in the relationship between children and their parents parents. This research studied the efficacy of family anxiety management training (FAM) among mothers with anxious children 4 to 6 years in preschools in Ahvaz. Subjects and Methods: In this control-follow up group study was conducted among mothers with 4 to 6 child in private kindergarten in Ahvaz. The samples included 50 mothers who obtained the higher scores in Spence anxiety scale (parent form), and randomly divided into two groups. They received 10 sessions of family anxiety management training. Results: The results showed that during pre-test mean of anxiety scale was 89.1 and after post-test was reduced to 58.08. In addition, differences between all subgroups of anxiety were significant. After 1 month follow-up, the mean of control group did not change. Conclusion: Family anxiety management training is a new and free-culture method to reduce anxiety among kindergarten children
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سودابه بساک نژاد | bassak nejad
استادیار گروه روانشناسی. گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
فهیمه پلویی شاپورآبادی | poloei shapoorabadi
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی.گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
ایران داودی داوودی | iran davoodi
استادیار گروه روانشناسی. گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jsmj.ajums.ac.ir/article_49566_eaca269946f730da63d24477560b78b8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/106/article-106-426924.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات