این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله علمی پزشکی جندی شاپور
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۰۳-۴۱۱
عنوان فارسی
مقایسه حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیشفعالی و کودکان بهنجار
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: این پژوهش جهت مقایسه حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی و کودکان بهنجار انجام شد. روش بررسی: طرح پژوهش حاضر از نوع مقایسهای و علی پس رویدادی است. از میان دانشآموزان کلاس دوم دبستان مدارس شهر اهواز با استفاده از نمونهگیری خوشهای ابتدا 59 دانشآموز مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی انتخاب و به شیوه تصادفی از میان آنها 42 نفر برگزیده شدند. سپس 42 کودک بهنجار به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه کانر، آزمون هوش ریون و مجموعه آزمونهای سنجش حافظه فعال گترکول بوده است. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: میان عملکرد حافظه فعال کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی و کودکان بهنجار تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P<). کودکان دارای اختلال نقص توجه - بیشفعالی نسبت به کودکان بهنجار به طور معناداری نمرات پایینتری در حافظه فعال و خرده مقیاسهای آن شامل فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای کرسی، فراخنای ارقام وارونه و مسایل حساب کسب کردند (001/0P<). نتیجهگیری: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیشفعالی در مقایسه با کودکان بهنجار به طور معناداری نقص بیشتری را در عملکرد حافظه فعال و زیر مقیاسهای آن نشان دادند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال نقص توجه - بیش فعالی، حافظه فعال، کودکان،
عنوان انگلیسی
Comparison of Working Memory between Attention-Deficit Hyperactivity Disorder ADHD and Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: The aim of this research was to study the working memory between Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and normal children. Subjects and Methods: The research method was causal comparison and expose factor. From a total population of Ahvaz male schoolchildren, 59 students were screened for ADHD. Then, 42 students with ADHD were selected randomly. In addition, 42 normal students were randomly selected as control group. The instruments were Canner’s Questionnaire, Raven Progressive Matrices Test and Working Memory Index (WMI). We used MANOVA to analyze the data. Results: The results revealed that there was a significant difference between working memory capacity in ADHD and normal children (P< 0.001). In ADHD children, the rate of working memory performance and its subscales were significantly lower than normal children. Conclusion: The working memory performance and its subscales were significantly lower than normal children were.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ADHD, Working memory, Children
نویسندگان مقاله
نجمه حمید |
دانشیار گروه روان شناسی بالینی.گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان -شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
فریده نرگسی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی.گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان -شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jsmj.ajums.ac.ir/article_49577_26e0fb8066332e53a8bd23a95a5e80b5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/106/article-106-426931.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات