این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۵۵-۲۶۲
عنوان فارسی
رابطه ویژگی های شخصیت تاریک (ماکیاویلی، خودشیفتگی و جامعه ستیزی) با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: خودکارآمدی تحصیلی از جمله عوامل پیشبین در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است که متاثر از عوامل گوناگونی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ویژگیهای شخصیت تاریک (ماکیاویلی، خودشیفتگی و جامعهستیزی) بهمنظور پیشبینی باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روشها: در این مطالعه همبستگی، 230 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه اصفهان به شیوه خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرامن و مقیاس شخصیت تاریک جانسون و وبستر اجرا شد. به منظور محاسبه داده ها از نرمافزار SPSS-18 استفاده شد. یافتهها: نتایج دلالت بر این داشتند که صفات شخصیت جامعه ستیزی (341/0- r=) و ماکیاویلی (364/0- r=) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنادار و منفی داشتند (01/0>P). نتایج دیگر نشان داد که بین صفت شخصیت خودشیفتگی و خودکارآمدی تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به صورت منفی 15/0 از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان را میتوان بر اساس صفات شخصیت تاریک ماکیاویلی و جامعه ستیزی تبیین نمود. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معکوسی که بین خودکارآمدی تحصیلی و صفات شخصیت تاریک (جامعه ستیزی و ماکیاویلی) مشاهده شده است می توان نتیجه گرفت که این صفات میتوانند تاثیر مخربی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و در نهایت پیشرفت آنها داشته باشند. همچنین نتایج این پژوهش از نقش متغیر روانشناختی صفات شخصیت تاریک در پیش بینی باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان حمایت میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship between Dark Triad personality (i.e., Machiavellianism, Narcissism, and Psychopathy) and Students’ Academic Self-Efficacy
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: academic self-efficacy, affected by a variety of factors, is one of the factors that predicts academic achievement of the students. This study aimed to investigate the role of dark triad personality (i.e., Machiavellianism, narcissism, and psychopathy) In order to predict the students’ academic self- efficacy beliefs. Methods: In this correlational study, 230 students in dormitories of Isfahan University were selected through cluster sampling method. Owen and Froman students’ academic self-efficacy questionnaire and Johnson and Webster dark personality scale were used and administered for data collection. SPSS-18 software was used to calculate the data. Results: results showed that there was a significant and negative relationship between the psychopathy (r=-0.341), Machiavellianism (r=-0.364) and students’ academic self-efficacy (P< 0.01). Results also showed that there is no significant relationship between narcissism and academic self-efficacy. Results of regression analysis revealed that negatevly 0.15 of the students’ academic self-efficacy could be explained based on the dark triad personality of Machiavellianism and psychopathy. Conclusion: Due to the inverse relationship between academic self-efficacy and dark triad personality (Machiavellianism and psychopathy), it can be concluded that these traits may have devasting effect on the students' academic self-efficacy, and consequently, their progress. The results of this study also support the role of psychological variable of the dark personality in predicting academic self-efficacy beliefs among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سجاد سعادت | sajjad saadat
address azadi sq, university of isfahan, isfahan, iran. zip code 81746-73441
ادرس اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان، ایران. کدپستی 734441-81746
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مهرداد کلانتری | mehrdad kalantari
address azadi sq, university of isfahan, isfahan, iran. zip code 81746-73441
ادرس اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان، ایران. کدپستی 734441-81746
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
امیر قمرانی | amir ghamarani
address azadi sq, university of isfahan, isfahan, iran. zip code 81746-73441
ادرس اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان، ایران. کدپستی 734441-81746
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-809-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات