این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۷۰-۲۷۶
عنوان فارسی
بررسی اضطراب امتحان در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر قم و عوامل مرتبط با آن در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله
اهداف:اضطراب امتحان یکی از شایعترین مشکلات روانی که نقش مخرب و بازدارندهای در سلامت روانی و آموزشی دانشآموزان بخصوص دانشآموزان مقطع پیش دانشگاهی که می تواند عملکرد فرد را مختل کند و منجر به عدم موفقیت در امتحان گردد. روشها:این تحقیق یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بود که در آن تعداد250 نمونه به روش نمونهگیری در دسترس جهت بررسی انتخاب شدند. جهت انجام تحقیق از پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان TAIاستفاده گردید. دادهها درSPSS با استفاده از آزمونهای واریانس یک طرفه و T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0 P<مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها:در این مطالعه 50% (125نفر) از دانشآموزان پسر و 50% (125نفر) دختر بودند. 2/21% (53 نفر) دارای اضطراب امتحان بالا، 4/48% (121 نفر) اضطراب امتحان متوسط و 4/30% (76 نفر) اضطراب امتحان پایین بودند. یافتهها اختلاف معناداری را در نمره اضطراب امتحان بر حسب جنس نشان داد (006/0=p). و همچنین بر حسب سطح تحصیلات والدین ( پدر و مادر) نشان داد (008/0=P و ضریب همبستگی پیرسون همبستگی معکوس و معنی داری بین اضطراب امتحان با معدل دانشآموزان مورد بررسی نشان داد (283/0-= r و 003/0=P). نتیجهگیری: با توجه به میزان بالای اضطراب امتحان در بین دانشآموزان مقطع پیدانشگاهی ، و با در نظر گرفتن تأثیر منفی اضطراب بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان، لزوم بکارگیری خدمات روانشناسی و مشاوره، و برنامه ریزی جهت کمک رسانی برای پیشبرد اهداف بهداشت روانی دانشآموزان به منظور پیشگیری از خسارات جسمانی، روانی، تحصیلی و اقتصادی پیشنهاد میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب امتحان، امتحان، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
Survey test Anxiety in pre-university students in Qom and its related factors in 2016
چکیده انگلیسی مقاله
Aims:Test anxiety is one of the most common mental health problems that destructive role And the inhibitor in mental health and education, especially among pre-university students that can interfere with performance And led to the failure to exam. Methods: This descriptive and cross-sectional study in which 250 samples were selected for sampling. TAI test anxiety questionnaire was used to conduct research. The data in SPSS using one-way ANOVA and T-test and Pearson's correlation coefficient with significant level of P < 0/05 were analyzed. Results: In this study, 50% (n=125) of male students and 50% (n=125) were female. 2/21% (n=53) high test anxiety, 4/48% (n = 121) average test anxiety and 4/30% (n = 76) had low test anxiety. Results showed a significant difference in test anxiety scores by gender showed that (p= 0/006). And also in terms of educational level of parents (father and mother) showed (P=0 /008 and Pearson correlation coefficient and significant negative correlation between test anxiety and students showed average (r =- 0/283 and P =0/003). Conclusion: Due to high levels of test anxiety among Pre-university students, and taking into account the negative impact of anxiety on academic performance of students, The need for applying psychology and counseling services, and planning to help advance the goals of mental health for students in order to prevent damage to physical, psychological, educational and economic recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
test anxiety, exam, students
نویسندگان مقاله
اعظم فتحی | azam fathi
department of health education amp;amp; health promotion, health school, qom university of medical sciences, qom, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
سامان برمه زیار | saman barmehziar
department of medicine, islamic azad university of qom, faculty of medical, qom, iran
گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی قم (Islamic azad university of ghom)
سیامک محبی | siamak mohebi
department of health education amp;amp; health promotion, health school, qom university of medical sciences, qom, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1231-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات