این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۷۷-۲۸۷

عنوان فارسی کنکاش در سازه‎های روان‎شناسی مثبت‎نگر: پیش‎بینی سرزندگی تحصیلی براساس معنای زندگی
چکیده فارسی مقاله اهداف: دوران جوانی، به عنوان یکی از مراحل سرنوشت‎ساز فرا روی افراد، با چالش‎های فراوانی بویژه چالش‏های مربوط به زندگی تحصیلی روبه‎رو است. سرزندگی تحصیلی به عنوان یک توانمندی، می‎تواند در انطباق با این چالش‎ها و الزامات تحصیلی، نقش ایفا کند. از این‎رو شناسایی متغیرهای پیش‎بینی‎کننده‎ی سرزندگی تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. از عوامل مؤثر بر سرزندگی تحصیلی، می‏توان به معنای اشاره کرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، پیش‎بینی سرزندگی تحصیلی براساس معنای زندگی بود. ابزار و روش‎ها: در این پژوهش از نوع همبستگی، نمونه‎ای مشتمل بر 343 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 96-1395، با استفاده از روش نمونه‎گیری خوشه‎ای تصادفی انتخاب گردید. آزمودنی‎ها، دو مقیاس سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی را تکمیل کردند. سپس داده‎ها به کمک نرم‎افزار 21 spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه و رگرسیون گام‎به‎گام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‎ها: نتایج نشان داد که بین سن و سرزندگی تحصیلی، رابطه‎ی منفی و معناداری وجود دارد (01/0>p)؛ اما میان سن و ابعاد معنای زندگی رابطه‎ی معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نمایان ساختند که میانگین نمرات سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی دانشجویان رشته‎های مختلف، تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. در نهایت یافته‌های حاصل‌شده حاکی از آن بود که متغیر جستجوی معنا، سرزندگی تحصیلی را به صورت منفی و معنادار پیش‌بینی می‎کند اما وجود معنا، پیش‎بینی‌کننده‎ی مثبت و معنادار سرزندگی تحصیلی است. نتیجه‎گیری: با توجه به اینکه معنای زندگی از قدرت پیش‎بینی‎کنندگی سرزندگی تحصیلی برخوردار است، ضروری می‎نماید که برنامه‎های آموزشی در راستای فراهم آوردن زمینه‌های پرورش و ارتقای معنای زندگی، جهت بهبود سرزندگی تحصیلی نوجوانان و جوانان گام بردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‎شناسی مثبت‎نگر، سرزندگی تحصیلی، معنای زندگی

عنوان انگلیسی Investigating in positive psychology variables: foresight the academic buoyancy based on the meaning of life
چکیده انگلیسی مقاله Aims: youth, as a one of the decisive steps, is opposed by enormous challenge. Academic buoyancy as a power plays a major role according to these challenges and educational correlatives. Thus identifying of variables predictive of academic buoyancy is very important. Meaning of life is one of major factors affected on academic buoyancy. The aim of this study is to predict the academic buoyancy base on meaning of life. Tools and Methods: In this correlation study, a sample of 343 male and female students of the School of Medicine Kerman University in the academic year 1395-96, were selected by using samples cluster randomly. Participants, completed both academic buoyancy and meaning of life scales. Then, the data analyzed by using the software 21 spss and Pearson correlation coefficient, ANOVA and stepwise multiple regression. Results: The results showed that, there is a significant negative correlation between age and academic buoyancy (P< 0/01); whereas, there is not a significant relationship between the age and dimensions of the meaning of life. The results, showed that the mean scores of academic buoyancy and meaning of life for students in different fields, don’t have significantly different from each other. The results showed that the variable of search for meaning predicts academic buoyancy significantly and negatively, but presence of meaning is as a positive predictor and significant predictor of academic buoyancy. Conclusion: Because of that meaning of life can predict academic buoyancy, it is so important that providing training programs in the fields of education and promote life, to improve the academic buoyancy of youth and young adults.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله positive psychology, academic buoyancy, meaning of life

نویسندگان مقاله الهام سلطانی بناوندی | elham soltani benavandi
shahid bahonar university, kerman, iran
دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

نوشیروان خضری مقدم | nooshirvan khezri moghadam
shahid bahonar university, kerman, iran
دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

حسن بنی‎اسدی | hassan baniasadi
shahid bahonar university, kerman, iran
دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1402-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات