این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۸۸-۳۰۱
عنوان فارسی
ارزیابی و رتبه بندی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان(مطالعه موردی دانشگاه علوم و فنون مازندران)
چکیده فارسی مقاله
اهداف: پژوهش حاضر به ارزیابی و رتبه بندی شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان پرداخته است. روش: در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، 706 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی- طبقه ای در نیمسال اول سال تحصیلی 1395-1394 انتخاب شدند. ابزار گرداوری داد ه ها پرسشنامه استاندارد سروکوال، دارای 5 بعد کیفیت خدمات شامل تضمین، همدلی ، اطمینان، فیزیکی، و پاسخگویی بود. برای تحلیل نتایج از نرم افزار spss.18 و آزمون های یومان ویتنی، کروسکال والیس، ویلکاکسون، همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده گردید. یافته ها: از دیدگاه دانشجویان درهر پنج بعد کیفیت خدمات، شکاف (ادراک منهای انتظار) منفی وجود دارد. میانگین شکاف کیفیت به ترتیب در ابعاد شرایط فیزیکی(83/0-)، پاسخگویی(82/0-)، همدلی )(78/0-)، تضمین(68/0-)، و قابلیت اطمینان( 68/0-) مشاهده شد. بین متغیر جمعیت شناختی جنسیت و ترمهای تحصیلی تفاوت معناداری با شکاف در هر یک از ابعاد پنجگانه مشاهده نگردید. به جز بعد های پاسخگویی و تضمین، بین متغیر مقطع تحصیلی با شکاف، در سایر ابعاد پنجگانه تفاوت معنادار مشاهده شده است. متغیر معدل با شکاف در هر یک از ابعاد پنجگانه به جز پاسخگویی و همدلی تفاوت معنادار مشاهده شده است. همچنین بین متغیر رشته تحصیلی با شکاف به جز بعد شرایط فیزیکی در بقیه ابعاد تفاوت معنادار مشاهده نشده است. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که کیفیت خدمات آموزشی در حد انتظار دانشجویان نبوده است، لذا سیاستگذاران دانشگاهی با بهره گیری از یافته های این تحقیق می توانند در راستای کیفیت خدمات آموزشی گامهای موثر را بردارند
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessment and ranking of Educational (Administrative) Services quality from Students opinion (A case Study on Mazandaran University of Science and Technology)
چکیده انگلیسی مقاله
Goals: This study was conducted with the aim of evaluating and ranking the quality gap in educational services from the students' point of view. Methods: The method of this descriptive study was a survey; The Statistical population under study was randomly selected and consisted of 706 students of the first semester of the academic year 1394 – 1395. Data were collected by SERVQUAL standard questionnaire which consist of accountability, empathy, guaranteed, Reliability, and physical conditions. Data analysis was performed by the use of SPSS 18 software, U-Mann Whitney test, Kruskal-Wallis, Wilcoxon, and Spearman correlation. Results: I from perspective of students there are negative gaps in all of the five service quality aspects. Average for each quality gap aspect respectively is physical conditions (- 0/83), accountability (- 0/82), empathy (-0/78), guaranteed (-0/68) and Reliability (- 0/68). There is no meaningful correlation between gap, in each of these five aspects, with variables of different academic terms and sex demography. With exception of guaranteed and accountability aspects we witnessed a meaningful correlation between quality gap with the academic study level variable. The grade variable have an impact of all of aspects except empathy and accountablitiy.it is of note that there are no correlation between fields of study with quality gap except in physical conditions. Conclusion: The results shows that students find the quality of educational services insufficient, therefore the Academic policymakers can use these results to increases the quality of educational services in universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
طاهره آقامیرزایی محلی | tahereh aghamirzaee mahali
babol, mazandaran university of science and technology
بابل خ شیخ طبرسی کوچه آزادی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم و فنون مازندران (Mazandaran university of science and technology)
محمد بابازاده | 2. mohamad babazadeh
babol, mazandaran university of science and technology
بابل خ شیخ طبرسی کوچه آزادی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم و فنون مازندران (Mazandaran university of science and technology)
باقر رحیم پور | bagher rahimpour kami
babol, mazandaran university of science and technology
بابل خ شیخ طبرسی کوچه آزادی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم و فنون مازندران (Mazandaran university of science and technology)
ابراهیم صالحی عمران | abrahim salehi omran
babolsar, mazandaran university department of educational sciences
بابلسر دانشگاه مازندران دانشکده علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-608-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
دیدگاه اساتید و دانشجویان علوم پزشکی نسبت به سیستم آموزش
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی و نظرسنجی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات