این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۳۷-۴۶
عنوان فارسی
پیشبینی آوای سازمانی از طریق جو اخلاقی و سرمایۀ روانشناختی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: به منظور دستیابی به اهداف سازمانی لازم است روابط بین مدیران و کارکنان بهگونهای باشد که طی آن زیردستان بتوانند به راحتی و بدون دغدغه، ایدهها و نظرات سازنده خود را در راستای ارتقای برونداد سازمان بیان نمایند. در جستجوی شناسایی عوامل تسهیل کننده این امر، هدف از پژوهش حاضر تحلیل روابط بین جو اخلاقی، سرمایۀ روانشناختی و آوای سازمانی بود. روش: روش پژوهش به صورت توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان مشتمل بر 332 نفر بودند و با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 125 نفر از آنها، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم، آزمون همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی، روابط مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که جو اخلاقی هم بهصورت مستقیم و هم با واسطه سرمایهروانشناختی بر آوای سازمانی تأثیرگذار است. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، از طریق بهبود جو اخلاقی سازمان میتوان زمینه ارتقای سرمایه روانشناختی و افزایش آوای سازمانی را فراهم آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی، آوای سازمانی
عنوان انگلیسی
Prediction of Organizational Voice by the Ethical Climate and Psychological Capital
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In order to achieve organizational goals, it is necessary the relationships between managers and employees were so that subordinates expressed their constructive ideas easily and without concern in order to improve the outcome of organization. For detecting the factors that facilitating this matter, the current study aims to analyze the relationship between ethical climate, psychological capital and organizational voice. Method: This research is descriptive - correlation. Statistical population was consisted of 332 employees in Kerman Islamic Azad University and 125 subjects were selected using random sampling. Data collection instruments were ethical climate questionnaire, psychological capital questionnaire, and organizational voice questionnaire. Second - Confirmatory Factor Analyze, Pearson correlation test and Structural Equation Modeling (SEM) were used for analyzing data. Results: The results indicated that there were statistically significant positive correlations between ethical climate, psychological capital and organizational voice. The results of Structural Equation Modeling (SEM) demonstrated that ethical climate influences on organizational voice directly and through psychological capital. Conclusion: According to the findings, by improving the ethical climate of the organization psychological capital and organizational voice can be promoted.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مژگان درخشان |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-427131.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات