این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطۀ مهارت‌های زندگی اجتماعی با مؤلفه‌های آموزش سیاسی دانشجویان مطالعۀ موردی: دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ مهارت‌های زندگی اجتماعی با مؤلفه‌های آموزش سیاسی در دانشجویان است. بر اساس این، رابطۀ مؤلفه‌های مختلف مهارت‌های زندگی اجتماعی شامل خودآگاهی، ارتباط‌های انسانی، روابط میان‌فردی، تصمیم‌گیری، مشارکت و همکاری، تفکر انتقادی و شهروندی جهانی با مؤلفه‌های چهارگانۀ آموزش سیاسی یعنی دانش سیاسی، نگرش سیاسی، مهارت سیاسی و رفتار سیاسی سنجیده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیّۀ دانشجویان دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 94-93 و نمونۀ‌ مدّنظر، 375 نفر بودند. ابزار پژوهش نیز شامل پرسشنامۀ‌ مهارت‌های زندگی اجتماعی (پایایی 93/0) و پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ سنجش مؤلفه‌های آموزش سیاسی دانشجویان (پایایی 86/0) بود. نتایج نشان دادند همۀ مهارت‌های زندگی اجتماعی دانشجویان، رابطۀ مثبت، معنادار و در حد متوسطی با هر یک از مؤلفه‌های آموزش سیاسی دانشجویان دارند. همچنین مهارت‌های تفکر انتقادی، شهروندی جهانی و خودآگاهی، مهم‌ترین متغیرهای پیش‌بین مؤلفه‌های آموزش سیاسی به شمار می‌روند و جنسیت نیز برای آموزش سیاسی دانشجویان، پیش‌بین معناداری نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش سیاسی، دانشجو، دانشگاه، مهارت‌های زندگی اجتماعی،

عنوان انگلیسی The Relation between Students’ Social Life Skills and their Political Education Components Case: Shahid Bahonar University of Kerman
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this study was to examine the relation between students’ social life skills with their political education components. Accordingly, the relation between social life skills with political knowledge, political attitude, political skills and political behavior as political education components were examined. The population were undergraduates and graduates students of Shahid Bahonar University of Kerman. A total of 375 students were selected to dada gathering. Instruments were researcher made questionnaires that titled “Social Life Skills Questionnaire” and “Questionnaire of Measurement of Students’ Political Education Components”. The reliability of instruments tested with Cronbach’s alpha coefficient (α) and revealed 0.93 for first instrument and 0.86 for second one. Results showed that all social life skills that were investigated in this study have a positive, significant and medium relation with students’ political education components. Also, the skills such as critical thinking, world citizenship and self-awareness are the most important predictors for political education components and the sex is not a significant predictor for student political education. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social life skills, Political education, student, University

نویسندگان مقاله اصغر سلطانی |
استادیار برنامه درسی، بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

حسین معین آبادی |
استادیار، بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)


نشانی اینترنتی http://jas.ui.ac.ir/article_21710_b1e7a73e82ca3700d905339d25599a8a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات