این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بازنمایی کالایی‌‌شدن احساسات در روابط اجتماعی (مورد مطالعه: فیلم سینمایی آرایش غلیظ)
چکیده فارسی مقاله در دهه‏های اخیر، تغییرات اجتماعی و رشد بخش خدمات، فضایی ایجاد کرده که طی آن احساسات افراد در روابط اجتماعی به ابژه تبدیل شده است. این روند در حوزه جامعه‌شناسی احساسات، «کالایی‌شدن احساسات» نام دارد و هدف مقاله حاضر، تفسیر بازنمایی کالایی‌شدن احساسات در یک فیلم سینمایی است. برای رسیدن به هدف فوق، فیلم سینمایی آرایش غلیظ به شیوه «نمونه‌گیری هدفمند» برای مطالعه انتخاب شد. روش تحلیل این مقاله، تحلیل روایت و متعلق به پارادایم تفسیری است. نتایج نشان می‏دهد گفتمان فیلم آرایش غلیظ، اقتصاد مبتنی بر مشاغل خدماتی را بازنمایی می‌کند که طی آن از کنشگران انتظار می‏رود بر احساسات خود به‌مثابه سرمایه، حساب باز کنند و آنها را برای رسیدن به منافع مادی، وارد مبادلات و روابط اقتصادی کنند. این گفتمان، خط داستانی را به کار می‏گیرد تا نشان دهد شخصیت‏های فیلم که همگی در بخش خدمات مشغول به کار هستند، بر احساسات خود «کار احساسی» انجام می‏دهند تا آن احساسات را متناسب با سازوکار شغلی خود بروز دهند و به هدف خود برسند. دراین‌راستا، «قواعد احساسات» این مشاغل، به‌دلیل فردی‌شدن بیش‌ازاندازه جریان کار و نه به‌دلیل نهادمند و قاعده‌مندشدن رویه کار، فروش احساسات را از افراد طلب می‏کنند. این فروش، درواقع نوعی قمار بر سر احساسات است که در آن رسیدن به پول، نهایت کنشگری خواهد بود. ازمنظر گفتمان فیلم، شخصیت‏های فیلم در روند کالایی‌شدن احساسات، هیچ‌یک به هدف خود نمی‏رسند و همگی شکست می‏خورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کالایی‌شدن احساسات، آرایش غلیظ، تحلیل روایت، هوقشیلد،

عنوان انگلیسی Representation of Commodification of Emotions in social Realationship (Research Subject: Movie Hard Makeup)
چکیده انگلیسی مقاله In recent decades social changes and development in service sector have created an environment in which human emotions have become objects. This is known, in the literature of sociology of emotions, as commodification of emotions and the purpose of this article is to interpret the representation of emotions commodification in a film. In doing so, the movie Hard Make-up is chosen using maximum-discrepancy sampling method. In order to analyze the data, narrative analysis is used which belongs to the interpretive paradigm. The results shows that the discourse of Hard Make-up represents a service-based economy in which actors are expected to rely on their emotions as a source of capital and enter it into economic transactions and relations in order to make profit. In other words, this discourse employs a story line which shows all characters, working in the service sector, perform "emotional labor" so they can bring their emotions in line with the requirements of their job and achieve their goals. In this way, feeling rules of such jobs requires that job holders sell their emotions, not because of institutionalized and regulatory nature of work procedures, but because of over individualization of work process. This selling is in fact a sort of gambling over emotions in which obtaining money is the ultimate end.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احسان آقابابایی |
استادیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مسعود کیانپور |
استادیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jas.ui.ac.ir/article_21736_11953f5241830f1a9f8271520c5be0fe.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات