این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جاویدان خرد
، جلد ۱۴، شماره ۳۱، صفحات ۲۰۳-۲۳۰
عنوان فارسی
«مراتب سعادت» در فلسفه اخلاق ارسطو
چکیده فارسی مقاله
سعادت در فلسفه اخلاق ارسطو محوریت دارد. اما بین مفسران ارسطو درباره چیستی سعادت، راه شناخت آن و امور مرتبط دیگر، اختلاف نظر وجود دارد. جان مکدَوْل تفاسیر جدیدی از این مباحث به دست داد که مورد توجه صاحبنظران قرار گرفت. به نظر او مقوّم سعادت، افعال مطابق با فضیلت است. این افعال ارزش ذاتی واقعی دارند. و تنها فضیلتمند میتواند چنین افعالی را بشناسد. ما استدلال میکنیم که ارسطو به «مراتب سعادت» قائل بود: «سعادت حیوانی»، «سعادت انسانی» و «سعادت الهی». «سعادت حیوانی» پایینترین مرتبه سعادت و «سعادت الهی» بالاترین مرتبه آن است. آنچه مکدَوْل میگوید به «سعادت انسانی» مربوط است. بر این اساس استدلال میکنیم که در دو سطح سعادت انسانی و سعادت الهی، فضایل هستند که ارزش ذاتی دارند و ارزش افعال فرع بر ارزش فضایل است. و نیز امکان شناخت تا حدی برای برخی غیرفضیلتمندان هم وجود دارد. و این امکان با رشد اخلاقی بیشتر میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فلسفه اخلاق، سعادت، ارسطو، خود، خدا،
عنوان انگلیسی
"Hierarchy of Eudaimonia" in Aristotle's Moral Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله
Eudaimonia is central for Aristotle's moral philosophy. But there is disagreement about the nature of eudaimonia, how to know it, and some other related issues. John McDowell proposed new interpretations about these matters and his views have been taken seriously by Aristotle scholars. According to McDowell virtuous actions are constitutive of eudaimonia. These actions are intrinsically and really valuable. And only the virtuous person can know them. We argue that there is a "hierarchy of eudaimonia" in Aristotle's ethical system: "animal eudaimonia," "human eudaimonia," and "divine eudaimonia." "Animal eudaimonia" is the lowest level and "divine eudaimonia" is the highest. What McDowell is saying is related to "human eudaimonia." We suggest that moral and intellectual virtues are intrinsically good at human and divine levels and the value of actions are derivative from the value of virtues. And non-virtuous is partly able to gain knowledge. And this ability strengthen by moral development.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
moral philosophy, eudaimonia, Aristotle, self, God
نویسندگان مقاله
حسن میانداری |
گروه مطالعات علم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
نشانی اینترنتی
http://www.javidankherad.ir/article_49925_98534f90729a04b24d8829f05594ea46.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/750/article-750-427266.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات