این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۲۲

عنوان فارسی بررسی رابطه‌ی بین نیاز‌های اساسی روان‌شناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشته‌ی روان‌شناسی
چکیده فارسی مقاله درس آمار در میان دانشجویان رشته­ی روان­شناسی جزء اضطراب‌آورترین درس‌های دانشگاهی محسوب می‌شود. این اضطراب اثرات منفی بر عملکرد دانشجویان در درس آمار می­گذارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه­ی بین نیاز­های اساسی روان‌شناختی و اضطراب آمار بود. بدین منظور یک نمونه­ی 350 نفری از دانشجویان رشته­ی روان­شناسی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره)، دانشگاه پیام نور و دانشگاه تربیت معلم استان قزوین به روش نمونه­گیری خوشه­ای مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسش­نامه اضطراب آمار مورگان و مقیاس ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی جوهانسون و فینی بود. روایی پرسش­نامه‌ها با استفاده از روش تحلیل عامل و پایایی آن‌ها به روش آلفای کرونباخ احراز گردید. یافته­های به‌دست‌آمده با استفاده از روش تحلیل هم­بستگی بنیادی نشان داد، ابعاد نیاز­های اساسی روان‌شناختی رابطه­ی معناداری با میزان اضطراب آمار و عملکرد آمار دارند. هم­چنین نتایج تحلیل کانونی یک مجموعه­ی معنادار بین نیاز­های اساسی روان‌شناختی و اضطراب آمار را نشان داد. درمجموعه­ی اول ابعاد نیاز به خودمختاری، شایستگی و پیوندجویی، رابطه­ی منفی و معناداری با اضطراب آمار و رابطه­ی مثبت و معناداری با عملکرد در آمار داشتند. درمجموع، با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت، آن دسته از دانشجویان روان­شناسی که احساس شایستگی، پیوندجویی و خودمختاری بیش­تری دارند، میزان اضطراب آمار کمتر و عملکرد بهتری تجربه می‌کنند. در پایان نتایج به‌تفصیل مورد تبیین قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدموسی گلستانه | seyed mousa
عضو هیأت علمی گروه روان شناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر رییس مرکز مشاوره دانشگاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)

ثریا پیرمردوند چگینی | پیرمردوند chegini
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4167_c753f120bbed5210797787f4d7f42455.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-427404.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات