این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۲۲
عنوان فارسی
بررسی رابطهی بین نیازهای اساسی روانشناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشتهی روانشناسی
چکیده فارسی مقاله
درس آمار در میان دانشجویان رشتهی روانشناسی جزء اضطرابآورترین درسهای دانشگاهی محسوب میشود. این اضطراب اثرات منفی بر عملکرد دانشجویان در درس آمار میگذارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین نیازهای اساسی روانشناختی و اضطراب آمار بود. بدین منظور یک نمونهی 350 نفری از دانشجویان رشتهی روانشناسی دانشگاه بینالملل امام خمینی (ره)، دانشگاه پیام نور و دانشگاه تربیت معلم استان قزوین به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه اضطراب آمار مورگان و مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی جوهانسون و فینی بود. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیل عامل و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ احراز گردید. یافتههای بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد، ابعاد نیازهای اساسی روانشناختی رابطهی معناداری با میزان اضطراب آمار و عملکرد آمار دارند. همچنین نتایج تحلیل کانونی یک مجموعهی معنادار بین نیازهای اساسی روانشناختی و اضطراب آمار را نشان داد. درمجموعهی اول ابعاد نیاز به خودمختاری، شایستگی و پیوندجویی، رابطهی منفی و معناداری با اضطراب آمار و رابطهی مثبت و معناداری با عملکرد در آمار داشتند. درمجموع، با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت، آن دسته از دانشجویان روانشناسی که احساس شایستگی، پیوندجویی و خودمختاری بیشتری دارند، میزان اضطراب آمار کمتر و عملکرد بهتری تجربه میکنند. در پایان نتایج بهتفصیل مورد تبیین قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدموسی گلستانه | seyed mousa
عضو هیأت علمی گروه روان شناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر رییس مرکز مشاوره دانشگاه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)
ثریا پیرمردوند چگینی | پیرمردوند chegini
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4167_c753f120bbed5210797787f4d7f42455.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-427404.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات