این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۵۰-۶۷
عنوان فارسی
رابطهی تابآوری، امیدواری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زندگی تحصیلی یکی از مهمترین ابعاد زندگی اشخاص و جوامع است. موفقیت و رضایت از تحصیل نشاندهندهی پیشرفت و هدفمند بودن آن جامعه میباشد. در این میان یکی از عواملی که به شکل منفی بر عملکرد تحصیلی فراگیران اثرگذار بوده و اخیراً مطالعاتی را در مدارس و دانشگاهها به خود اختصاص داده است فرسودگی تحصیلی میباشد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین امیدواری، تابآوری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه کاشان انجام گرفت. برای این منظور، از بین کلیهی دانشکدههای دانشگاه کاشان، سه دانشکدهی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و از بین این سه دانشکده تعداد 300 نفر به مقیاسهای امیدواری اسنایدر، تابآوری کانرو و دیوید، هوش هیجانی شوت و مقیاس فرسودگی تحصیلی برسو پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای امید، تابآوری و هوش هیجانی پیشبینیکنندهی منفی فرسودگی تحصیلی میباشند. علاوه بر این، یافتهها حکایت از آن داشت که امید در مقایسه با هوش هیجانی و تابآوری متغیر پیشبینیکنندهی قویتری است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت، ارتقای سطح امید و تابآوری و همچنین آموزش دانشجویان و برنامهریزیهای دراز مدت جهت افزایش هوش هیجانی، در کاهش فرسودگی تحصیلی نقش تعیینکننده خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجید صدوقی |
استادیار روان شناسی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
محمدرضا تمنایی فر | mohammad reza
دانشیار روان شناسی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
جمیله ناصری |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4169_f5dd5a5164c2a584dfd3d8d32460671d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-427406.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات