این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۶۱-۸۰

عنوان فارسی از «اپوخه» تا نوآوری های شاعرانه: آسیب شناسیِ کاربستِ روشِ پدیدارشناسی در مطالعات ادبیِ فارسی
چکیده فارسی مقاله مقاله‌ی حاضر بر آن است تا با بررسیِ پژوهش‌های مبتنی بر رویکردهای پدیدارشناسانه در حوزه‌ی زبان فارسی، کاستی‌های بنیادین این دسته از پژوهش‌ها را روشن سازد. برای این منظور، مقالات پژوهشیِ یک دهه‌ی اخیر که در نشریات دانشگاهیِ کشور منتشر شده‌اند و مدعیِ کاربستِ روش پدیدارشناسانه بوده‌اند، گردآوری شده و شیوه‌ی استفاده‌ی آنان از روش پدیدارشناسی، با آن‌چه سردمداران این مکتب، خصوصاً ادموند هوسرل ، در نظر داشته‌اند، مورد مقایسه قرار گرفته است. مقالات مورد بررسی به لحاظ نحوه‌ی به کارگیری روش پدیدارشناسانه، به سه دسته قابل تقسیم‌اند: 1- مقالاتی که با استفاده از یکی از رویکردهای پدیدارشناختی، به تفسیر و خوانش یک اثر یا تعدادی از آثار ادبی پرداخته‌اند. 2- مقالاتی که رویکرد پدیدارشناسی را با مضامین موجود در اشعار یک شاعر یا دیدگاه‌های نظریِ یک شاعر قابل مقایسه دانسته‌اند. 3- مقالاتی که کاربرد اصطلاح پدیدارشناسی در عنوان یا متن آن‌ها، کاملاً «تزیینی» است، و دستاوردهای مقاله عمدتاً بر اساس به کارگیریِ رویکردهای دیگری حاصل شده است. در پایان، نشان داده شده است که به دلایلی از جمله بدفهمیِ مبانیِ نظری و روش شناختیِ رویکرد پدیدارشناسی، بسنده کردن به شباهت‌های ظاهری میان اصطلاحات خاص این رویکرد و مضامین موجود دراشعار شاعران و نیز آراء نظریِ آن‌ها، کاربرد نادرست رویکرد پدیدارشناسانه در خوانش و تفسیر آثار ادبی، و مهم‌تر از همه، فقدان درک صحیح از مفهوم «چارچوب نظریِ پژوهش» ، این دسته از پژوهش‌ها کاستی‌ها و بدفهمی‌های بنیادینی را به بار آورده است که با آن‌چه بنیانگذاران این رویکرد در پی دست‌یابی به آن بودند، فاصله‌ی زیادی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی From Epoche to Poetic Inventions: A critical Survey of Phenomenology-Based Studies in Persian Literary Researches.
چکیده انگلیسی مقاله This article attempts to show the fundamental shortcomings of phenomenology-based researches in persian literary articles. The phenomenology- based research articles in the last decade has been collected and their definition of phenomenology has been compared to that of the founders of phenomenology, specially Edmund Husserl. These articles are divided in to three groups: 1- Those which attempt to "interpret" a literary work according to phenomenological approach 2- Those which compared phenomenological concepts with some poetic themes and viewpoints of some poets (specially Sohrab Sepehri and Nima Yushij) 3- Those which used "Phenomenology" as a completely useless concept, which has no crucial role in the whole research. The article concludes that these kind of researches are full of misunderstanding, because of 1- mixing the true meaning of phenomenology with poetic inventions,2- the misuse of phenomenological approach in reading literary works, and 3- not having an appropriate recognition of what a "Theoretical Framework" should be.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داوود عمارتی مقدم | emarati moghaddam
مشهد-بلوار دانشجو- دانشجو24- پلاک 27-طبقه سوم

داوود عمارتی مقدم | emarati moghaddam
استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نیشابور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه نیشابور (Neyshabour university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات