این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۸۱-۱۰۰
عنوان فارسی
بررسی و تحلیل شگردهای نوآوری در فرم ظاهری غزل نو
چکیده فارسی مقاله
قالب غزل از دیرباز با تعریفی مشخص و شکلی ثابت در ادب فارسی درخشیده است؛ بر بنیاد این تعریف؛ غزل، قالبی است که مصرع اول هر بیت با مصرعهای زوج هم قافیهاند. در روزگار معاصر و همزمان با رواج شعر نو نیمایی تلاشها برای تحول در عرصهی قالبهای کهن و از جمله غزل شروع شد. این نوآوریها عمدتاً برای پویایی این قالبها و متناسب ساختن آنها با نبض تحولات زمانه رخ داد. یکی از جریانهای مهم و اصیل در حوزهی غزل، جریان غزل نو است که حدود نیم قرن است که در فضای ادبی کشور حضور دارد. در این سالها هم در حوزهی محتوا و هم فرم شاهد تحولات قابل توجهی در عرصهی غزل بودهایم. در این پژوهش با تکیه بر تحولات فرمی، سعی در تبیین و تشریح گونههای نوآوری در فرم ظاهری غزل داریم. گرچه تحولات این حوزه بسیار است، امّا یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهمترین آنها عبارتند از: 1. تغییر در شکل نوشتاری و نظام سطربندی غزل (سطربندی نیمایی). 2. شکلگیری غزل نیمایی. 3. دیداری کردن غزل (کانکریت نویسی) یا القای تصویری معنا 4. به هم چسباندن ابیات هممعنا در غزل 5. آمیختگی با دیگر قالبها 6. زیر هم نویسی یا نگارش ستونی ابیات. 7. آوردن دو مصرع در یک بیت 8. بهرهگیری از علائم سجاوندی در پیکرهی غزل. 9. تقسیم غزل به چند بخش. 10. پایانبندی متفاوت در غزل. این مقاله پژوهشی است در واکاوی این شگردها، اهداف زیباشناختی و ارائۀ نمونهها و تحلیلهایی پیرامون آنها و در نهایت بحثی مختصر پیرامون آسیبشناسی این شگردها.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی، غزل نو، فرم ظاهری، نوآوری،
عنوان انگلیسی
survey and analysis the technique of innovatiom appearncee formation in new ghazal
چکیده انگلیسی مقاله
From past till now the formation of the ghazal have a constant form and defintions and glint in the persian literature. According to this definitions, ghazal is a form that the first hemistich have a same rime with even hemistich. in this period and simulataneously with popularity of the nimas new poetry efforts began to evolve into the field of a ancient forms including ghazal. This innovations mainly occur for dynamics of these formation and their adaptation to the changes with time. One of the most important and original course in the ghazal course is the new ghazal field that there is in the country in a literary atoosphere In this years we have seen a lot of changes in the field of content and form in ghazal. In this research basd on form transformations we try to describe the types of innovation in the form of the appearance of ghazal but the finding of this study show that the most important of them are: 1.change in the form of writing and the system of ghazal lineage. 2. Nimas ghazal formation. 3. Take ghazal visitingly. 4. Put the synonym beyt together. 5. Blending with other formation. 6.Writing the beyt regulary, 7. Bring two hemistich in one beyt, 8. Use of punctuation makes in the frame of the ghazal, 9. Divide the ghazal into several part, Finishing in ghazal technique, This is a research article to survey this techniques, aesthetic and provide examples and analyzes around them and finally a brief discussion a bout the pathology of this techniques. Different.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, new ghazal, appearance formation, innovation
نویسندگان مقاله
نصرالله امامی |
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
قدرت قاسمی پور |
اهواز، بلوار گلستان، دانشگاه شهید چمران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
قدرت اله ضرونی |
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات