این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۵، شماره ۶۱، صفحات ۶۰-۷۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان بود. روش: پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون، گروه کنترل و پیگیری بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان مؤنث دانشگاه محقق اردبیلی بود (4825 نفر) که از این تعداد، 30 نفر از کلیۀ دانشکده­های این دانشگاه به صورت در دسترس انتخاب و پیش­آزمون و پس آزمون به وسیلۀ پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب و استرس (1995) به­عمل آمد. افراد به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گواه (15نفر) جایگزین و آموزش مهارت­های زندگی به صورت 8 جلسۀ دو ساعته بر گروه آزمایش اجرا شد. پس از 3 ماه از آزمودنی­ها پیگیری توسط ابزار پیش‌آزمون و پس‌آزمون صورت گرفت. یافته­ها: تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که تفاوت معنی­داری بین پیش­آزمون با پس­آزمون و پیگیری، در نمرات خرده مقیاس­های افسردگی، اضطراب و استرس گروه آزمایش و گواه وجود دارد (001/0P< و 44/16=(23/2)F)، به نحوی که گروه آزمایش به طور معناداری در این مولفه­ها کاهش نشان داده است . نتیجه­گیری: باتوجه به یافته­ها بنظر می­رسد آموزش مهارت­های زندگی می­تواند به طور معنی­­داری افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان مؤنث را کاهش دهد. کاربردهای اجتماعی و بالینی، محدودیت­ها، و پیشنهادات پژوهشی آتی مورد بررسی قرار گرفتند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مهارت­های زندگی، استرس، اضطراب، افسردگی.

عنوان انگلیسی Efficacy of life skills training on reduction of depression, anxiety, and stress among university students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aim: The aim of the present study was determining the efficacy of life skills training on reduction of depression, anxiety and stress among university students.Method: The study was quasi-experimental with pretest-posttest, control group and follow up. 30 female students from all faculties of University of Mohaghegh Ardabili were selected and administered DASS (1995) as pre- and posttest. The sample group members randomly assigned into two equal groups of experimental (n=15) and control (n=15). Experimental group received 8 two-hour sessions of social skills training. Follow-up was administered after three months by administration of DASS. Results: Analysis of covariance showed significant differences in pretest, posttest, and follow up scores of depressing, anxiety, and stress subscales between experimental and control groups, so that experimental group had significant reduction in aforementioned components (p<.01).Conclusion: According to findings, it appears that life skills training is capable of elimination of depression, anxiety, and stress among female university students. Social and clinical applications, limitations, and suggestions for future studies are discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life skills training, stress, anxiety, depression.

نویسندگان مقاله مینا فیاضی | mina fayazi
m.fayazi1992@gmail.c
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

جعفر ثمری صفا | jafar samari safa
safa.moshavereh@gmail.com


سرگل نور بخش | sargol noorbakhsh
m.fayazi1992@gmail.c
22222222222


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-466-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات