این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۵۵-۷۳
عنوان فارسی
نقدی بر دیدگاه «رئالیسم مفهومی خلاقانه» در کتاب «روششناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان»
چکیده فارسی مقاله
هدف از مطالعه حاضر، نقد «رئالیسم مفهومی خلاقانه» به عنوان مدلی روش شناختی از علم اسلامی است. این مدل، ساختار علم متداول، در قَوارۀ مدرنیته و پسا مدرنیته، را نمیپذیرد و ساختار جدیدی از علم، متناسب با جهان بینی اسلامی را، در قالب یک پارادایم ارائه می کند که در صدر آن، اصالت جهان بینی و سنّت های لایتغیّر الهی قرار دارد. از محاسن این پارادایم، تخصیص مخزن علم، نزد پروردگار عالَم، برخورداری از یک سلسله مراتب معرفتی، باور به عوالِم غیب و شهادت، معرفی منابع کسب دانش، فراتر از حس و تجربه و تعیین ملاک صحت، فراتر از وقوع در نشئۀ مادی می باشد. معهذا کلی گویی و گسلش بین مفاهیم متعدد، همچنین روشن نبودن نحوۀ ورود به منابع معرفتی، تجربه و عقل و شهود از کاستی های این مدل است. در مجموع این مدل، در پیشبرد علم دینی مخصوصاً در مقام ثبوت علم، در بعد مفهوم سازی های نظری و جدا شدن از فضایِ سکولار، تاثیرگذار ارزیابی می شود. ارائه پیشنهاد جهت تکمیل دیدگاه موجود و قدم های بعدی در مسیر تدوین علم اسلامی، پایان بخش این نوشتار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علوم انسانی ـ اسلامی، روششناسی، رئالیسم مفهومی خلاقانه،
عنوان انگلیسی
Conceptual Creative Realism as a methodological model of Islamic science: A critical review
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was a review of “Conceptual Creative Realism” as a methodological model of Islamic science (Iman & Kelateh Sadati, 1392). The model had some strong points including a new presentation of science structure as well as a new definition congruent with the Islamic point of view entered in a new paradigm. Also, the model defined knowledge’s hierarchical in different way where the God’s laws would be at the top of this hierarchical. Reality is further up observations and objective experiences as well as the correct criterion defined according to Islamic direction. In the other side, the model had some weakness points including speaking in general, not specified, and missing link between the different concepts, as well as having ambiguity responding this question that how we can specified the borders between the different knowledge sources such as sensation experiences, wisdom and intuition. In sum, the model evaluated as an effective model which could have valued contribution to the Islamic science.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمدرضا تقوی | seyed mohammad reza
استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز ـ شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
سید سعید زاهد | seyed saeed
دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز ـ شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2672_c8b562cd26303fb771110807ca83f06d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-427627.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات