این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
سیاست
، جلد ۴۷، شماره ۳، صفحات ۷۷۳-۷۹۰
عنوان فارسی
تحلیلی استعارهای از ساخت ایران در روزنامههای مهم ایالات متحده (۲۰۱۳-۲۰۰۱)
چکیده فارسی مقاله
ایران از راههای مختلف بهویژه از طریق متون رسانهای، بهعنوان "دیگری دشمن"در ایالات متحده برساخته شده که این امر از نظر برداشت از ایران در سطوح و عرصههای مختلف و نوع برخورد با آن واجد مدلولات و تبعات مهمی بوده است. سؤالی که این مقاله درصدد پرداختن به آن است، چگونگی ساخت ایران بر مبنای استعارهسازی است (انتقال جنبههایی از یک قلمرو به قلمرو دیگر بهنحوی که از قلمرو دوم بهگونهای سخن گفته میشود که گویی قلمرو مبدأ است). استدلال اصلی مقاله این است که کاربرد انواع خاصی از استعارههای دربارۀ ایران از یک سو، و پیوندیابیهای گفتمانی صورتگرفته از سوی دیگر، به ساخت ایران بهعنوان یک "دشمن" در رسانههای ایالات متحده منجر شده است. در این مقاله با تکیه بر شاخۀ خاص از نظریه و روش تحلیل گفتمان، یعنی تحلیل استعارهای، نقش محوری استعارهها در برساختن ایران بهعنوان "دیگری دشمن"در گفتمان مطبوعاتی ایالات متحده با تکیه بر متون خبری سه روزنامۀ مهم این کشور (نیویورک تایمز، واشینگتن پست و وال استریت ژورنال) در یک دورۀ حدوداً دوازدهساله (از یازده سپتامبر 2001 تا سال 2013) بررسی شده و شواهد و دادههایی برای نشان دادن چگونگی استفاده از استعارههای مفهومی اصلی برای ایجاد و خلق روایتی از ایران بهعنوان دشمن و نیز چگونگی تداخل گفتمانی و شباهت میان ساخت معنایی در هر سه روزنامه ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Constructing Iran through Metaphors in US Newspapers
چکیده انگلیسی مقاله
Iran has been constructed as the enemy other of the United States and this has had serious implications at various levels. The way in which Iran has been constructed through various metaphors in American media is the focus of this article. It is argued that applying specific metaphors about Iran and/or US-Iran relations together with their particular articulations have led to representing Iran as the enemy of the United States and this has affected American public attitude towards Iran. On the basis of discourse theory and metaphor theory and by applying metaphorical analysis as an appropriate method, the article shows how major American newspapers, i.e., the New York Times, Washington Post, and Wall Street Journal have made a specific narrative of Iran and its relations with the US possible. The analysis shows how the meaning structure is similar in all three newspaper depite their rather different political attitudes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیرا مشیرزاده |
دانشیار گروه روابط بین الملل دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
فاطمه بهرامی پور |
دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jpq.ut.ac.ir/article_62864_f524c8da361becc73866e37817a3a997.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/916/article-916-428129.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات