این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
، جلد ۲۵، شماره ۸۲، صفحات ۷۹-۱۱۰
عنوان فارسی
ورود و خروج بنگاهها و ارزیابی شدت مانع ورود در بخش صنعت بر اساس نظریه صنعت
چکیده فارسی مقاله
«مانع ورود» (Barrier to Entry) یکی از مولفههای ساختاری بازار است، که در شکل دهی ساختار بازار نقش مهمی دارد، به گونهای که افزایش شدت مانع ورود میتواند بازار را به سمت انحصار سوق دهد. از اینرو در این مطالعه به منظور سنجش شدت مانع ورود و ارزیابی وضعیت این متغیر ساختاری، به محاسبه شاخص نسبت مضار هزینهای (Cost Disadvantages ratio) (CDR ) و خالص درجه ورود بنگاهها، در بخش صنعت ایران طی سالهای1387-1374 پرداخته شد. یافتههای تحقیق مؤید آن است که میزان شاخص نسبت مضارهزینهای برای بیشتر صنایع کدهای دو رقمی کوچکتر از یک است. همچنین برای بیشتر صنایع مورد بررسی خالص درجه ورود بنگاهها به صنعت منفی بوده است، که دلالت بر مرتفع بودن مانع ورود به صنعت دارد. همچنین در این مطالعه با کاربرد مدل پانل پویا به بررسی عوامل مؤثر بر شاخص نسبت مضار هزینهای نرخ ورود بنگاهها پرداخته شد. براساس تخمین متغیرهای شدت تمرکز، شدت تبلیغات، هزینه تحقیق و توسعه، نرخ بازده و صرفههای مقیاس اثر منفی بر خالص درجه ورود بنگاهها و اثر مثبت بر شاخص نسبت مضار هزینهای در بازارهای صنعتی ایران داشته است. همچنین متغیر ارزش افزوده صنعت بر نرخ ورود بنگاهها تأثیر مثبت و معنادار و بر نسبت مضار هزینهای اثر منفی و معنادار داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مانع ورود، ساختار بازار، نسبت مضار هزینهای، خالص ورود
عنوان انگلیسی
Entry and Exit of Firms and Assessing Barriers to Entry in the Industry Sector
چکیده انگلیسی مقاله
Free entry and exit can increase the competition into a market. According to economic theories, it is expected that with increasing the entry barrier and decreasing the number of firms in the market, the monopoly degree increases in industrial markets. One of the structural components in the market is the entry barrier. The reason for the importance of entry barrier issue is that the existence of a barrier to entry (and also reactions of the existing firms into the market) can prevent from entering the new entrant in the market and leads the structure of the market to converge to monopoly. In this paper, in order to evaluate the entry barrier in Iranian industry sectors, we calculate Cost Disadvantage Ratio (CDR) index and the net entry rate. Moreover, this paper investigates effective factors on the net entry. The findings indicate the CDR index in the two-digit ISIC code industries is less than 1. The net entry rate is also negative in most of the industries, which imply a high barrier to entry in the industry. Results show the intensity of concentration, advertising intensity, research and development costs, returns and economies of scale also have significant and negative effects on net entry rate in Iranian industrial markets.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالرضا کرانی |
محمدنبی شهیکی تاش | mohammad nabi shahiki tash
نشانی اینترنتی
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-1325-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-428205.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات