این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، جلد ۲۵، شماره ۸۲، صفحات ۱۳۹-۱۶۶

عنوان فارسی تحلیل اهمیت خدمات آموزشی در اقتصاد ایران با استفاده از رویکرد ماتریس حسابداری اجتماعی
چکیده فارسی مقاله در چرخه اقتصادی، همانند صنعت و کشاورزی، آموزش به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی، نه تنها خود تولید خدمت نموده و به طور مستقیم در رشد اقتصادی نقش اساسی دارد، بلکه بر توسعه دیگر بخش‌های اقتصادی هم تأثیر می‌گذارد. اگرچه بیشترین مصرف‌کننده خدمات آموزش، بخش مصرف خصوصی می باشد، اما بخش‌های اقتصادی به منظور آموزش نیروی کار خود و افزایش سرمایه انسانی نیاز به استفاده از خدمات بخش آموزش دارند، همان‌گونه که بخش آموزش نیز برای ارائه خدمات نیاز به کالاها و خدمات دیگر بخش‌ها دارد. اما نقش و اهمیت هر یک از زیربخش‌های آموزش بر تولید بخش‌ها، مصرف نهادها و درآمد عوامل تولید مختلف می‌باشد. در این پژوهش تلاش می‌کنیم اهمیت و نقش زیر بخش‌های آموزش را با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1390 در اقتصاد ایران بررسی نماییم.بر اساس بررسی‌ها، در بین زیربخش‌های آموزش، آموزش عالی اثرات به مراتب بیشتری بر تولید، درآمد عوامل تولید و مصرف نهادها، نسبت به سایر زیربخش‌های آموزش دارا می‌باشد. همچنین نتایج نشان می‌دهند که پیوندهای پسین و پیشین قوی بین بخش ‌آموزش با بخش‌های عمده فروشی، خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه و کالاها، ساخت فرآورده‌های نفتی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی برقرار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of the Educational Service Importance in the Iranian Economy with Using Social Accounting Matrix
چکیده انگلیسی مقاله Education as well as industry and agriculture is one of the economic sectors in each country that not only produce services and directly affect on economic growth, but also one of the sectors that have an effect on the other sectors’ growth. In addition, the education sector to deliver any service needs outputs of other sectors as input. However, the role and importance of each sub-sectors of education on production, input consumption, and factors’ income are different. In this study, by using the Social Accounting Matrix, the role of education is investigated in the Iranian economy. The results indicate that among the sub-sectors of education, Higher Education has more effects on economic production, factors’ income and inputs consumption compared than other stages of education. Moreover, according to the results, there is a strong linkage (including forward and backward linkages) between the education sector and other sectors such as wholesale, retail, repair of motor vehicles and goods, the manufacture of petroleum products, building materials, and chemical products.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین دهقان شورکند | hossein dehghan shourkand
-----------------------
محقق اداره حسابهای اقتصادی بانک مرکزی ج.ا.ا

الهه میثاقی فر | ellahe misaghifar
--------------
-----------


نشانی اینترنتی http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-1533-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-428207.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات