این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۷-۴۲
عنوان فارسی
طراحی الگوی عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مشتریان در تجارت اجتماعی با رویکردی بر مدل محرّک- موجود زنده- پاسخ
چکیده فارسی مقاله
تجارت اجتماعی پدیده نوظهوری است که پژوهشگران، کمتر آن را بررسی کردهاند. مشتریان در تجارت اجتماعی میتوانند به تولید محتوا و بهاشتراکگذاری اطلاعات و تجربههای خود درباره محصولات و خدمات با دیگران بپردازند. چنین امکانی برای شرکتها و صاحبان مشاغل فرصتها و تهدیدهای جدی بههمراه دارد. باتوجهبه این شرایط، بررسی رفتار مصرفکننده در چنین فضایی بسیارمهم است. هدف پژوهش حاظر طراحی ساختاری برای عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مشتریان در تجارت اجتماعی با استفاده از الگوی محرّک-ارگانیسم-پاسخ است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفیپیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کاربران ایرانی سه شبکه اجتماعی تلگرام، کلوب و فیسبوک هستند. حجم نمونه، 360 نفر پیشبینی شده که بدینمنظور از روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع سهمیهای و گلولهبرفی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه الکترونیک آنلاین است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری، روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً در بررسی تأثیر متغیرهای محرّک بر ارگانیسم کیفیت وبسایت یا برنامه کاربردی، درک تعاملی و هنجارهای ذهنی بهترتیب بر کیفیت روابط، حمایت اجتماعی و نگرش به تجارت اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین سازههای تجارت اجتماعی بر حمایت اجتماعی و کیفیت روابط تأثیر مثبت و معنادار دارد و درک تعاملی نیز بر نگرش به تجارت اجتماعی دارای تأثیر مثبت و معنادار است؛ دوم اینکه کیفیت روابط، حمایت اجتماعی و نگرش به تجارت اجتماعی بههمراه هنجارهای ذهنی بر تمایل به تجارت اجتماعی در جایگاه پاسخ دارای تأثیر مثبت و معنادار است؛ سوم اینکه حمایت اجتماعی بر کیفیت روابط و آن نیز بر نگرش به تجارت اجتماعی دارای تأثیر مثبت و معنادار هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing a Model on Factors Affecting Customer Participation in Social Commerce Based on Stimuli-Organism-Response Framework
چکیده انگلیسی مقاله
Social commerce is a new phenomenon that is less considered indifferent researches. In this type of commerce, consumers have become able to generate content about different products/services and share their information and experiences with other people. This is very important for producers and providers and may include opportunities and threats. Due to these circumstances, investigating on consumer behavior is vital. Hence, this study aims to provide a framework for the factors affecting social customer participation in social commerce using Stimuli-Organism-Response model. The present research is an applied research in terms of objective and descriptive-survey (correlational type) in terms of data collection. Statistical population of the research consists of three popular social networks in Iran (i.e. Facebook, Cloob, and Telegram). Furthermore, the research sample size was estimated to 360 users using quota and snowball sampling method. The obtained results were analyzed using PLS-SEM approach. The results showed that in investigating the effect of stimuli variables on organism of website quality or practical program, perceived interactivity and subjective norms have a positive and significant effect on quality relationship, social support and attitudes toward social commerce, respectively. Also social commerce constructs affect social support and attitudes toward social commerce. In addition, perceived interactivity has a positive and significant effect on attitudes toward social commerce. Secondly, social support, relationship quality and social attitude together with subjective norms are positively associated with social commerce as the response. Finally, social support has a significant positive impact on quality relationship which in turn influences attitudes toward social commerce.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی دشتی |
دانشگاه اصفها
علی صنایعی |
دانشگاه اصفها
حسین رضایی دولت آبادی | rezaei dolatabadi
دانشگاه اصفها
نشانی اینترنتی
http://nmrj.ui.ac.ir/article_21796_5bd3b0deb47ecb72b89365266e0b48ac.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات