این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه صفات شخصیتی و بهزیستی روان‌شناختی با توجه به نقش واسطه ای بخشش
چکیده فارسی مقاله اهداف: بهزیستی روانشناختی در حوزه روانشناسی مثبت گرا مطرح گردیده و سلامت روانی را از زاویه رشد و کارآمدی فرد و نه بیمار بودن مورد توجه قرار داده است. شناسایی ساخت شخصیتی افراد و اتخاذ الگوهای متناسب با آن نیز از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار می باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین صفات شخصیتی و بهزیستی روان‌شناختی با میانجی گری نقش بخشش بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه یاسوج بود که از میان آنها 301 دانشجو(171دختر، 130 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی ریف(PVBS)، پرسش‌نامه پنج عامل شخصیتی نئو(NEO ) و پرسش‌نامه گرایش به بخشش هارتلند (HFS) بودند. روش تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری( SEM ) و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و َAMOS انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین صفات شخصیتی (برون‌گرایی,p< 0.0132/0 r =) ، توافق‌پذیری،,p< 0.0133/0 r =) ،گشودگی به تجربه ,p< 0.0139/0 r =) ،و با‌وجدان بودن,p< 0.0141/0 r =) با بهزیستی روان‌شناختی رابطه مثبت و معنادار، و بین روان‌رنجوری و بهزیستی روان‌شناختی رابطه منفی و معنادار وجود داشت,p< 0.0141/0 r =-،. همچنین نتایج نشان دادکه رابطه بین بخشش (بخشش خود,p< 0.0127/0r=)، و بخشش در موقعیت ,p< 0.0123/0 r =) با بهزیستی روان‌شناختی مثبت و معنادار بود. یافته های حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نیز حاکی از این بود که ضریب مسیر ویژگی های شخصیتی به بهزیستی روانشناختی 33/0 = β، و بخشش به بهزیستی روانشناختی258/0 = β در سطح 001/0p ≤ معنی دار هستند. همچنین، نتایج روابط غیر مستقیم، نقش واسطه ای بخشش و معنی داری این روابط را تایید نمودند. نتیجه گیری: ویژگی های شخصیتی هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم از طریق بخشش با بهزیستی روان‌شناختی رابطه معنادار داشتند. نتایج حاصل از این پژوهش با توجه به مطالعات پیشین مورد بحث قرار گرفت و به برخی از کاربردهای آن پرداخته شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، صفات شخصیتی، بخشش، بهزیستی روان‌شناختی

عنوان انگلیسی relationship between personality characteristies and psychological well-being, with mediating roles of forgiveness among undergraduate student
چکیده انگلیسی مقاله Aims: well-being psychological has been first introduced in positive psychology and viewed mental health from the perspective of efficiency and growth and not illness. Identifying peoples traits and employing snitabble models is of prime importance. The purpose of the present study was to examine relationship between personality characteristies and psychological well-being, with mediating roles of forgiveness among undergraduate students of yasoug University. Materials & Methods: The population of this study was all of the students who were studying in 1392-93 academic year. 301 students(171 female and 129 male) were selected using multi-stage random sampling method. The research instruments were Questionnaire psychological well-being, Questionnaire Big Five(Neo) and Heartland Forgiveness Scale (SFS). Findings: The data was analyzed using Pearson correlation and structural equation modeling(SEM), using AMOS-21 and SPSS software package. The indirect effects were tested using the bootstrap procedure. results revealed there were positive and significant relationships between personality characteristies(extraversion, r=.32,p< 0.01 openness to experience, r=.39,p< 0.01 agreeableness, r=.33,p< 0.01 conscientiousness, r=.41,p< 0.01) and negative significant relationships between neuroticism, r=.-41,p< 0.01 with psychological well-being . also, there were positive correlations between forgiveness(self forgivness, r=.27, p< 0.01 and setuation forgivness, r=.23, p< 0.01) with psychological well-being. In addition, model fitted the data properly and all indirect effects were significant. Conclusion:Resalt indicated personality characteristies both directly and indirectly through the forgiveness related with psychological well-being .The concluding remarks of this research were discusset with regard to some previous pieces were dealt with. ** Corresponding Author: Taghvaeinia A, Department of psychology, Yasuj University, Yasuj, Iran. Azam mirzaei, M. A student: Department of psychology, Yasuj University, Yasuj, Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی تقوایی نیا |
department of psychology, yasuj university, yasuj, iran.
گروه روانشناسی دانشگاه یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)

اعظم میرزایی |
department of psychology, yasuj university, yasuj, iran.
گروه روانشناسی دانشگاه یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-489-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات