این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۰۳-۲۱۸
عنوان فارسی
تاثیر مداخلات آموزشی در افزایش غربالگری پاپ اسمیر : یک مرور نظام مند
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع در بین زنان است که پیشگیری از آن امری حیاتی است. این سرطان از طریق برنامه غربالگری پاپ اسمیر قابل پیشگیری است. جهت ترغیب زنان برای برنامه غربالگری می توان برنامه های آموزشی مناسب طراحی و اجرا نمود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر روش های آموزشی و آموزش با استفاده از تئوری ها و مدل های آموزش بهداشت انجام گردید. مواد و روش کار: جستجوی الکترونیکی با استفاده از کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی از پایگاه های بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)، پایگاه اطلاعات علمی (SID)،PubMed ، Sciencedirec، Web of Science، Biomedcentral با استفاده از کلید واژه های سرطان سرویکس، غربالگری پاپ اسمیر، سرطان دهانه رحم، پیشگیری از سرطان دهانه رحم، آموزش، مداخله، مدل ها و تئوری های آموزش بهداشت از اول اسفند ماه 1394 تا پایان فروردین ماه 1395 انجام شد. یافته ها: از میان مقالات مورد بررسی، در مجموع هفت مطالعه به صورت مداخله ای با استفاده از تئوری و مدل های آموزش بهداشت بود و پنج مطالعه، مداخلات آنها بدون استفاده از تئوری و مدل های آموزش بهداشت انجام شده بود. نتیجه گیری: استفاده از روش های چندگانه و سطوح مختلف آموزشی و همچنین به کار بردن مدل ها و تئوری های آموزش و ارتقای سلامت تاثیرات موثری بر بهبود عملکردهای رفتاری افراد دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The impact of educational interventions to increase screening Pap smear: A systematic review
چکیده انگلیسی مقاله
Background & objectives: Cervical cancer is the second common cancer among women which is essential to prevent. This cancer can be prevented through Pap smear screening program. Appropriate educational programs can be designed and implemented to encourage women for participating in screening programs . This study aimed to compare the training methods and training-based educational intervention using theories and models of health education. Materials and Methods: Electronic search using Farsi and English key words was performed in data bases such as Information Bank Country (Magiran), Scientific Information Database (SID), PubMed, Science direct, Web of Science, and Biomed central from the beginning of March 2015 until the end of April 2016. Results: A total of seven study were performed using the health education theory and models and five studies were done without the use of theories and models of health education interventions. Conclusions: Using multiple and different educational levels and also apply the models and theories of education and health promotion have effective influences on behavioral functions of individuals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمد مهدی هزاوه ای | mm hazavehei
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
میترا دوگونچی | m dogonchi
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
خدیجه عزتی رستگار | kh ezati rastegar
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
الهام قیسوندی | e gheysvandi
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
نوشین سلیمی | n salimi
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-616&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-429851.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات