این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۷۶-۸۱
عنوان فارسی
طراحی نظام مدیریت دانش سازمانهای بزرگ سلامت محور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانش منبع ارزشمند و راهبردی و نیز مهمترین متغیر رشد همهجانبه سازمانها و بنگاههای سلامت محور محسوب میشود. امروزه، سازمانها فقط به سرمایه و نیروی انسانی محدود نمیشوند. درنتیجه سازمانها برای بهبود و حفظ قدرت رقابتی خود به عرصه مدیریت دانش گام نهادهاند. این رقابت در سازمانهای سلامت محور و مرتبط با سیستمهای بهداشت و سلامت جامعه نیز وجود دارد. در سازمانها و سیستمهای سلامت محور یک فاصله بین مدیریت دانش و عملکرد آنها وجود دارد که میبایست بوسیله یک مدل این فاصله برداشته شود. این پژوهش با هدف طراحی مدلی که بتواند با تعیین سطوح و لایههای مختلف مدیریت دانش نظام ارتباطی، نقش و کارکردهای تعاملی این لایهها در دستیابی سازمان به اهداف خود شامل اشتراک گذاری و بکارگیری دانش انجام شد. روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است اما ازلحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی/ پیمایشی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها از نوع کمی میباشد، برای گردآوری دادهها از روش نمونهگیری گروهی استفاده گردیده است و حجم نمونه جامعه آماری موردنظر برابر با 70 نفر برآورد شده است، در این پژوهش با بررسی گسترده مبانی نظری، عوامل اولیه مؤثر در مدل تنظیم گردید، و پس از ارائه پرسشنامه اولیه تحقیق و دریافت نظرات خبرگان و اصلاح و تعدیل عوامل مدل مفهومی تحقیق طراحی گردید که در آن دو عامل و چندین مؤلفه شناسایی و تبیین گردیدند، پس از روشن شدن عوامل، مؤلفهها و شاخصهای نظام مدیریت دانش در سازمانهای بزرگ، به روش ضریب معناداری و ضرایب استاندارد بار عاملی با استفاده از نرمافزار Smart PLS اقدام به تأیید فرضیههای تحقیق شده است و سپس مدل نهایی نظام مدیریت دانش طراحی گردید. یافتهها: اولین قسمت شامل بررسی ضرایب معناداری Z (مقادیر t-values) مربوط به هر یک از فرضیهها بود. خروجی مدل نشان داد که ضریب معناداری 14 مسیر میان مؤلفههای تعیینشده در مدل مفهومی تحقیق معنیدار هستند. خروجی ضریب استانداردشده مسیر میان مؤلفهها و عوامل بیانگر این مطلب است مؤلفه سیاستگذاری به میزان 92% از تغییرات عامل سطوح سازمانی را بهطور مستقیم تعیین میکند. نتیجه گیری: مدل ارائهشده در نظام مدیریت دانش سازمانهای بزرگ نظیر سازمانهای سلامت محور، مدلی ساده و درعینحال قابل پیادهسازی است که از آن میتوان بعنوان یک پل در مدیریت دانش و عوامل سازمانی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing Knowledge Management Systems of Health-Oriented Organizations
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Knowledge is a valuable and strategic resource and is also the most important variable for the growth of all-around health-oriented organizations and enterprises. Today, organizations are not limited to capital and human resources. As a result, organizations have stepped up knowledge management to improve and maintain their competitive power. This competition is also based on health-oriented organizations and related to community health systems. In organizations and health systems, there is a gap between knowledge management and their performance, which should be removed by a model of that distance. The aim of this study was to design a model that can determine the levels of knowledge management in the communication system, and the role and interactive functions of these layers in achieving the organization's goals, including sharing and applying knowledge. Methods: This is an applied research, but the research method is descriptive / survey type and, the method of data collection is quantitative type that a group sampling method was used for collecting data. The sample size of the target population was estimated to be 70 person. In this research, with the extensive review of theoretical foundations, the primary factors influencing the model were set and after the initial questionnaire of the research and obtaining opinions of the experts and modifying the factors of the conceptual model of the research were designed, in which two factors and several components were identified and explained. After clarifying the factors, components and indicators of the knowledge management system in large organizations, using the coefficient of significance and load factors using Smart PLS software, confirmed the research hypotheses, and then the final model of knowledge management system was designed. Results: The first part included a review of the meaningful coefficients Z (values of t-values) for each of the hypotheses. The output of the model showed that the 14 coefficients of the paths between the components determined in the conceptual model of the research were significant. The output of the standardized coefficient of the path between the components and factors showed that the policy component determined 92% of the changes in the level of organizational factors directly. Conclusions: The proposed model in the knowledge management system of large organizations, such as health-based organizations, is a simple yet feasible model that has been used as a bridge in knowledge management and organizational factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی محمد احمدوند | alimohammad ahmadvand
imam hossein comprehensive university, tehran, iran
دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
مسعود موحدی | masoud movahedi
imam hossein comprehensive university, tehran, iran
دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
سید ضیایالدین قاضی زاده فرد | seyed ziyaaddin ghazizadehfard
imam hossein comprehensive university, tehran, iran
دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
ستار محمدپور | sattar mohammad pour
imam hossein comprehensive university, tehran, iran
دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3985-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-429901.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقات کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات