این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۵، شماره ۴۴۱، صفحات ۹۶۱-۹۶۸
عنوان فارسی
مقایسهی تأثیر دو روش آموزش ذهنآگاهی و آموزش یادآوری خاص بر حافظهی بیماران دچار سکتهی مغزی ایسکمیک
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مشکلات مربوط به حافظه، یکی از شایعترین اختلالات شناختی است که بیماران را بعد از سکتهی مغزی تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی درمان مبتنی بر آموزش یادآوری خاص و آموزش ذهنآگاهی در بهبود حافظهی بیماران مبتلا به دچار سکتهی مغزی ایسکمیک بود. روشها: در این پژوهش، روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بین دو گروه اجرا گردید. 16 بیمار مبتلا به دچار سکتهی مغزی ایسکمیک به روش نمونهگیری در دسترس از میان بیماران مراجعه کننده به بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال 1393، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروههای مورد مطالعه شامل دو گروه آموزش ذهنآگاهی (8 = n) و آموزش یادآوری خاص (8 = n) بودند. مداخلات آموزشی بر روی دو گروه مورد مطالعه انجام شد و سپس، بیماران با استفاده از پرسشنامهی حافظهی آیندهنگر گذشتهنگر مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: اندازهی اثر آموزش ذهنآگاهی برابر 5/4 و اندازهی اثر آموزش یادآوری خاص برابر 3/2 به دست آمد که نشان دهندهی میزان تأثیر زیاد درمانی در هر دو گروه بود. در مقایسهی نتایج دو گروه با آزمون ANCOVA، در نمرهی کل حافظه بین دو گروه تفاوت معنیداری یافت شد (05/0 > P) و علاوه بر این، در زیر مقیاس حافظهی آیندهنگر نیز بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0 > P). نتیجهگیری: مطابق یافتههای این پژوهش، دو روش آموزش ذهنآگاهی و آموزش یادآوری خاص، منجر به بهبود حافظهی بیماران دچار سکتهی مغزی ایسکمیک میشوند و روش آموزش ذهنآگاهی اثربخشی بیشتری بر حافظهی آیندهنگر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنآگاهی، حافظه، سکتهی مغزی،
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effectiveness of Mindfulness Training and Memory Specificity Training on the Aspects of Memory in Patients with Ischemic Stroke
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Memory problems were reported to be among the most common cognitive disorders affecting patients with stroke. The aim of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness training and memory specificity training on the aspects of memory in patients with ischemic stroke. Methods: A quasi-experimental design with pre/posttest and two experimental groups was used in this study. 16 patients with ischemic stroke were selected via available sampling among patients referred to Alzahra hospital, Isfahan, Iran, in 2014, and were randomly assigned into two equal groups. The groups were trained with either mindfulness training, or memory specificity training. Then, the patients were evaluated using Prospective and Retrospective Memory Questionnaire (PRMQ). Findings: The effect size was calculated as 4.5 and 2.3 for mindfulness training and memory specificity training, respectively, indicating marvelous effectiveness of treatment for both groups. There was significant difference between the two groups in total score of PRMQ according to ANCOVA test (P < 0.05). Furthermore, there was significant difference between the two groups in prospective memory score (P < 0.05). Conclusion: According to the findings, mindfulness training and memory specificity training had increasing effect on memory in patients with ischemic stroke. Mindfulness training was more effective on the prospective memory.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mindfulness,Stroke,Memory
نویسندگان مقاله
نگار کریمیان |
استاد، گروه روان شناسی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حمیدطاهر نشاط دوست | hamid taher neshat doost
دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
کریم عسگری |
دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حمیدرضا عریضی |
استاد، گروه مغز و اعصاب، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
محمدرضا نجفی | mohammad reza
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/7090
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-431956.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات