این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۵، شماره ۴۳۴، صفحات ۶۹۲-۷۰۰
عنوان فارسی
بررسی همبستگی هوش هیجانی و مؤلفههای آن با افسردگی پس از زایمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افسردگی، مهمترین اختلال روانی پس از زایمان است و مقابله با آن، به سطح بالایی از راهبردهای مبارزه با استرس و حل مسأله نیاز دارد که مدیریت آنها با هوش هیجانی است. این مطالعه، با هدف تعیین همبستگی هوش هیجانی و مؤلفههای آن با افسردگی پس از زایمان انجام گردید. روشها: در این مطالعهی توصیفی- همبستگی، 190 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی سبزوار در سال 1395 دارای مشخصاتی نظیر ملیت ایرانی، داشتن سواد، سن 40-15 سال، عدم حاملگی پر خطر، متأهل و عدم زایمان زودرس، به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامهی مشخصات دموگرافیک و مامایی، پرسشنامهی افسردگی Beck، پرسشنامهی Edinburgh و پرسشنامهی هوش هیجانی Bar-On بود. پرسشنامهی Edinburgh، 4-1 ماه بعد از زایمان و سایر پرسشنامهها در سه ماه آخر بارداری تکمیل شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری Two-sample t، ANOVA، Regression خطی و همبستگی Pearson در سطح معنیداری 050/0 > P تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سنی مادران 49/5 ± 58/27 سال بود. 0/55 درصد هوش هیجانی بالا و 7/21 درصد افسردگی پس از زایمان داشتند. میزان افسردگی در خانمهای با حمایت عاطفی زیاد و خیلی زیاد، کمتر از خانمهای با حمایت عاطفی متوسط بود (046/0 = P). بین نمرهی پرسشنامهی Beck (001/0 > P)، مدت زمان ازدواج مادر (041/0 = P) و فاصلهی زایمان فعلی از زایمان قبلی مادر (029/0 = P) با افسردگی پس از زایمان رابطهی آماری مثبت و معنیداری مشاهده شد. بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن با افسردگی پس از زایمان، همبستگی منفی و معنیداری وجود داشت (51/0- = R، 001/0 > P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه و آموزش پذیر بودن هوش هیجانی، به نظر میرسد که میتوان با تعیین نمرهی هوش هیجانی مادران قبل از زایمان و افزایش آن از طریق برنامههای آموزشی، میزان افسردگی بعد از زایمان را کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش هیجانی، افسردگی پس از زایمان، آموزش،
عنوان انگلیسی
Correlation between Emotional Intelligence and its Components with Postpartum Depression
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Depression is a major postpartum mental disorder. Coping with depression needs a high level of coping and problem solving strategies named emotional intelligence. This study aimed to determine the correlation of emotional intelligence and its components with postpartum depression. Methods: In this descriptive-correlational study, 190 pregnant women presenting to health centers in Sabzevar City, Iran, in 2016, who met the inclusion criteria as Iranian nationality, literacy, age of 15-40 years, lack of high-risk pregnancies, married, and lack of preterm delivery were selected via quota sampling. Data collection instruments were demographic-obstetric questionnaire, Beck Depression Inventory, Edinburgh Postnatal Depression Scale and Bar-On Emotional Intelligence. Inventories were completed in the last trimester of pregnancy and the Edinburgh scale was filled two months after childbirth. Data were analyzed using two-sample t-test, variance analysis, linear regression and Pearson’s correlation via SPSS software at the significance level of 0.05. Findings: Mothers’ mean age was 27.58 ± 5.49 years, 55% of them had high emotional intelligence, and 21.7% had postpartum depression. Depression was less prevalent in women with higher affective support than those with moderate affective support (P = 0.046). Beck score (P < 0.001), mother's married duration (P = 0.041), and the distance between current and previous pregnancies (P = 0.029) had significant and positive correlation with postpartum depression. Emotional intelligence and its components had a significant and negative correlation with postpartum depression (P < 0.001; R = -0.51). Conclusion: Considering the findings and the fact that emotional intelligence can be taught, it is recommended that mothers' emotional intelligence score be determined before delivery, and postpartum depression be reduced by increasing emotional intelligence score through training programs and appropriate method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional intelligence,Postpartum depression,Education
نویسندگان مقاله
الناز مجدالاسلامی |
استادیار، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده ی پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
ماهرخ دولتیان |
دانشیار، گروه روان پزشکی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
جمال شمس |
دانشجوی دکتری، گروه آمار زیستی، دانشکده ی پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
عرفان قاسمی |
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/7906
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-431970.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات