این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲-۱۲

عنوان فارسی مقایسه تطبیقی نحوه اجرای استراتژی نظام مند بودن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی در برنامه درسی پرستاری ایران
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: اخیراً استراتژی نظام مند بودن برای ارتقای کیفیت آموزش پرستاری و رفع چالش¬های برنامه درسی سنتی مورد توجه دانشکده های برتر پرستاری دنیا قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نحوه پیاده سازی استراتژی نظام مندبودن در برنامه درسی لیسانس پرستاری آمریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای عملیاتی کردن آن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران می باشد. روش بررسی: این مطالعه تطبیقی به کمک الگوی بردی دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه می باشد. مجموعا 10 دانشکده برتر از سه کشور آمریکا، استرالیا و کانادا به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه، اجرای استراتژی نظام مندبودن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری بود. ابزار جمع آوری داده ها، چک لیست 29 سؤالی بود. اعتبار اسناد و مدارک جمع آوری شده از طریق نقد درونی و نقد بیرونی بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز براساس الگوی بردی انجام شد. نتایج. : براساس نحوه پیاده سازی این استراتژی، راهکارهای مناسب برای پیاده سازی استراتژی نظام مند بودن در کوریکولوم پرستاری ایران از طریق نظام مند بودن در ورود به برنامه درسی لیسانس پرستاری از طریق وجود شرایط پذیرش، انتخاب هدفمند و رقابتی دانشجو- نظام مند بودن در فرآیند یاددهی و یادگیری- نظام مند بودن در پیامدهای یاددهی– یادگیری است. نتیجه‌گیری: با توجه به تجربیات موفق دانشکده های برتر پرستاری دنیا در پیاده سازی استراتژی نظام مند بودن، ضروری به نظر می رسد که تصمیم گیرندگان در ایران هم به این مهم و به این تجربیات نگاه خاص مبذول داشته و براساس اصول علمی طراحی برنامه درسی و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر جامعه ایران، تغییرات لازم را در برنامه درسی پرستاری ایران اعمال نمایند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی پرستاری، استراتژی نظام مند بودن، الگوی بردی

عنوان انگلیسی Systematic strategy in nursing curriculum in American, Canadian, Australian nursing and proposed way for applying it in Iranian nursing curriculum: A comparative study
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT Introduction: Recently, a systematic strategy has used for improving quality of nursing curriculum that traditional curriculum is not suitable for it. The aim of the present study is to identify how the systematic strategy have applied in the nursing curriculum in the US, Canada and Australia and proposed methods for applying it in Iranian nursing curriculum. Methods: This comparative study was done according to Beredy's model: Description, interpretation, juxtaposition, and comparison. The analysis was done on the curriculum of nursing colleges in the above mentioned countries. The samples were totally 10 colleges of 3 countries: USA, Australia, and Canada selected by purposive sampling. An inclusion criterion was applied to the systematic strategy in B.A. of nursing curriculum. Data collection instrument was five stages for applying systematic strategy based on the checklist. Nursing curriculum in these countries was retrieved through their publications, books, the Internet, their web sites and electronic communication. The internal validity and external validity of the documents were reviewed. Data analysis was performed according to Bredey's model. Result: This strategy is helpful for selecting students, effective teaching and learning process and outcomes Conclusion: Considering the systematic strategy in the nursing curriculum can promote Iranian nursing curriculum.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه خراشادی زاده | f khorashadizadeh
assosiated professor, nursing department, north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
بجنورد خ شهریار

حسین کریمی مونقی | h karimi moonaghi
assosiated professor, nursing department, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-756-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-432201.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات