این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۹
عنوان فارسی
بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: انگیزه یکی از مهمترین مسائل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی است. این مطالعه نیز با هدف بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. تعداد 261 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به روش نمونه گیری طبقه ای در این مطالعه شرکت داده شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند (AMS-C28) و پرسشنامه عوامل مرتبط روحی و همکاران که چهار عامل رفاه دانشجویی، آموزش دانشکده، مراکز آموزشی و آینده شغلی را مورد بررسی قرار می دهد، استفاده شد و آنالیز داده های حاصل با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی انجام شد. نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان در پژوهش 04/2± 23/22 بود. اکثر آنها مونث(8/71 %)، مجرد(9/85 %) و ساکن خوابگاه دانشجویی(69 %) بودند. انگیزه تحصیلی اکثریت در سطح متوسط بوده و با سن، جنس، تحصیلات پدر و مادر، رشته تحصیلی و چهار عامل رفاه دانشجویی، آموزشی دانشکده، مراکز آموزشی و آینده شغلی ارتباط معنی دار داشت(p=0.00). نتیجهگیری: نظر به اهمیت ویژه رشته های علوم پزشکی در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه، جهت افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان برنامه هایی همچون توانمند سازی اساتید در کاربرد تئوری های مختلف انگیزشی و توجه بیشتر به رفاه دانشجویان پیشنهاد می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزه ، تحصیل ، مراکز آموزش پزشکی، دانشجویان، ایران
عنوان انگلیسی
Investigation of Educational Motivation and Its Related Factors in Students of Shahrekord University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Motivation is one of the most important issues affecting academic achievement. This study was designed to assess the degree of educational motivation and their related factors in students of Shahrekord University of Medical Sciences. Methods: In this in analytical cross-sectional study 261 students studying in Shahrekord University of Medical Science during 2014-2015 educational year were selected by stratified sampling. Vallerands Academic Motivation Scale (AMS-C 28) and Related Factors questionnaire was used to collect data. The questionnaire includs four parts; student welfare, faculty education and future job. Analysis of data was done by descriptive and analytical statistical tests. Result: Mean age of participants was 23.2±2.0. Most students were female (71.8 percent), single (85.9 percent) and living in dormitories (69 percent). Level of motivation in most subjects was average and had significant relation with age, sex, parents' education level, field of study,welfare, faculty education, training centers and job future (p < 0.001) . Conclusion: Students' motivation should be increased. To achieve this; learning program about motivational theory for faculty members and more attention to students welfare are recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لادن ناصح | l naseh
academic member of nursing and midwifery faculty, isfahan university of medical science, isfahan, iran
مربی، هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
لیلا مردانیان دهکردی | l mardanian dehkordi
academic member of nursing and midwifery faculty, isfahan university of medical science, isfahan, iran
مربی، هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
حامد ناصح | h naseh
bsc of nursing,, isfahan university of medical science, isfahan, iran
کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-791-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-432203.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات