این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۴۰-۵۰
عنوان فارسی
تأثیر کارآموزی بهداشت روان بر همدلی نسبت به اختلالات روانپزشکی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تأثیر کارآموزی روان بر همدلی نسبت به اختلالات روانپزشکی در دانشجویان پرستاری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی است که با طراحی یک گروهی پیش و پس آزمون انجام شده است. جامعه پژوهش 93 دانشجوی ترم 4 پرستاری شرکت کننده در کارآموزی بهداشت روان در بیمارستان روانپزشکی ابن سینا مشهد بودند که به صورت خوشه ای تصادفی و سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه همدلی پرستاران Jefferson بود که در سه مرتبه (قبل از شروع کارآموزی، آخرین روز کارآموزی و یک ماه پس از پایان کارآموزی) تکمیل گردید. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس با اندازه¬گیری مکرر انجام شد. نتایج: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که از نظر تغییرات نمره کل همدلی بین مراحل قبل از شروع کارآموزی روان (5/12 ± 0/97)، آخرین روز کارآموزی روان (3/12 ± 9/98) و یک ماه پس از پایان کارآموزی روان (58/11 ± 0/100) تفاوت معناداری وجود داشت (p< 0/005). نتیجه گیری: کارآموزی روان بر ارتقاء همدلی نسبت به اختلالات روانپزشکی در دانشجویان پرستاری مؤثر بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارآموزی بالینی، دانشجوی پرستاری، همدلی، اختلالات روانپزشکی
عنوان انگلیسی
The Effect of Psychology Clerkship on Empathy toward Mental Disorders in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Empathy toward patients with mental disorders is important. This study aims to determine the effect of psychology clerkship on empathy toward patients with psychiatric disorders in nursing students. Methods: In this quasi-experimental study with pre and post-test design, those who enrolled in apprenticeship course 1 in Ibne-Sina Psychiatric Hospital of Mashhad have been selected by random cluster sampling. Jefferson nurses' empathy questionnaire was completed in three stages before the start of psyche clerkship, on the last day of psyche clerkship and one month after the psyche clerkship in order to investigate any outcome. Data analysis was carried out by variance analysis test with repeated measures. Results: The results showed that there was a significant mean change in the total empathy score before the start of psychology clerkship (97.0 ± 12.5), the last day of psychology clerkship (98.9 ±12.3) and one month after the end of psyche clerkship (100.0 ± 11.6) (p < 0.005). Conclusion: psyche clerkship improves empathy toward mental disorders in nursing students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید واقعی | s vaghee
neyshabur
مربی گروه آموزش روانپرستاری،دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی مشهد،مشهد،ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
اعظم سالار حاجی | a salarhaji
m.sc in psychiatric nursing, department of health, neyshabur university of medical sciences, neyshabur, iran
کارشناس ارشد روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور،نیشابور،ایران
مسعود کاشانی لطف آبادی | m kashani lotfabadi
mashhad
مشهد
نسترن واقعی | n vaghei
mashhad
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)
رضا زروندی | r zarvandi
5bsc. of nursing, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-782-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-432204.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات