این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۵۱-۶۴

عنوان فارسی مدل ساختاری پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق ادراکات جو خانواده با میانجی گری تفکر خلاق
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ادراکات جو خانواده و تفکر خلاق بر عملکرد تحصیلی اثر می گذارند. پژوهش حاضر به منظور بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق ادراکات جو خانواده با میانجی گری تفکر خلاق، در دانشگاه فرهنگیان یزد انجام شده است. روش بررسی:  پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی با استفاده از روش «الگوی علّی» بود. جامعه آماری شامل 1064 نفر، از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 96-95 بود که مبتنی بر جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به تفکیک جنس و ترم تحصیلی، 405 نفر دانشجو انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه " ادراکات والدین گرولنیک" و پرسشنامه "تفکر خلاق تورنس" با 60 گویه سه گزینه ای بود. معدل ترم قبل نیز، به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی محسوب شد. داده های حاصل از پرسشنامه¬ها در دو بخش توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمون‌های آماری و رویکرد مدل¬سازی معادله ساختاری توسط نرم افزارهای SPSS و  AMOSبررسی شده¬اند. نتایج: متغیرهای مستقل ادراکات جو خانواده و تفکر خلاق در مجموع 29 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی را تبیین کردند. اثر غیرمستقیم ادراکات جو خانواده نیز بر متغیر عملکرد تحصیلی به لحاظ آماری معنادار بود(001/0 < p). بنابراین متغیر تفکر خلاق در رابطه بین ادراکات جو خانواده با متغیر عملکرد تحصیلی نقش میانجی ایفا می¬کند. نتیجه‌گیری: از آنجا که هم ادراکات جو خانواده و هم تفکر خلاق، بطور معناداری بر روی عملکرد تحصیلی مؤثرند؛ بنابراین نقش رفتاری والدین نسبت به فرزندان و آموزش تفکر خلاق، بسیار مهم است که ضرورت توجه بیشتر والدین را می طلبد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل ساختاری، ادراکات جو خانواده، تفکر خلاق، عملکردتحصیلی

عنوان انگلیسی Predicting academic performance through perceptions of the family atmosphere with the mediation of creative thinking
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Family atmosphere perceptions and creative thinking affect on academic performance. This study aimed to predict academic performance through family atmosphere perceptions with the mediation of creative thinking at the Yazd Farhangian University. Methods: This study was a correlation research using a "causal model". The population included 1,064 students of Yazd Farhangian University in academic year 2016-2017.  405 students were selected on based Morgan table using stratified random sampling model according to gender and semester. Measurement tools included Perceptions of Parents Scale (adult version) and a questionnaire of Torrance creative thinking with 60 items. The previous semester GPA was considered as the academic performance index. Questionnaires' data have been investigated in two parts: descriptive and inferential, using SPSS and AMOS and structural equation modeling approach. Result: Independent variables of family atmosphere perceptions and creative thinking explained 29 percent of the variance in academic performance. As well as the indirect effect of family atmosphere perceptions was statistically significant (p< 0.001) on academic performance. Therefore, the variable of creative thinking plays a mediating role between the perceived family atmosphere and academic performance. Conclusion: Since family atmosphere perceptions as well as creative thinking have a significant effect on academic performance, the role of parents towards their children and also creative thinking training is very important. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود زارع جمال آبادی | m zarejamalabadi
phd student in educational psychology, islamic azad university, isfahan khorasgan branch , iran
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

علی مهداد | a mehdad
department of industrial and organizational psychology, faculty of education and psychology, islamic azad university, isfahan khorasgan branch , iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

غلامرضا منشیی | gh r manshaee
department of psychology, faculty of education and psychology, islamic azad university, isfahan khorasgan , iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

سید علیرضا افشانی | s a afshani
department of social science, faculty of social science, yazd university, yazd, iran
دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-458-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-432205.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات