این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۶۵-۸۶

عنوان فارسی تدوین الگوی طراحی آموزشی دوره های برخط آزاد انبوه مبتنی بر نظریه یادگیری ارتباط گرایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:هدف این پژوهش، ارایه الگوی طراحی آموزشی دوره های برخط آزاد انبوه مبتنی بر نظریه یادگیری ارتباط گرایی در نظام آموزش عالی است. روش بررسی: در پژوهش حاضر، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. برای این منظور ابتدا مقاله های مرتبط با طراحی آموزشی دوره های برخط آزاد انبوه جمع آوری گردید و واحدهای تحلیل تعیین شد. به این صورت که از مجموع 189 مقاله استخراج شده از پایگاه های مختلف، براساس نمونه گیری هدفمند و انطباق با معیاری¬های پژوهش، 62 واحد انتخاب گردید. معیارهای مورد نظر برای انتخاب مقالات در این پژوهش عبارتند بودند از: الف) مطالعات تجربی و مروری که تأکید بر طراحی آموزشی دوره های برخط آزاد انبوه داشتند، ب) در محدوده زمانی بین 2006 تا 2016 چاپ شده اند و ج) حاوی مطالب مرتبط با موضوع پژوهش هستند. سپس کدگذاری واحدهای معنایی تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافت. در نهایت مقوله‌های اصلی از مقوله‌های فرعی تفکیک شد و الگوی مفهومی طراحی آموزشی دوره های برخط آزاد انبوه بر مبنای یافته‌های پژوهش طراحی گردید. نتایج: بعد از اتمام فرایند کدگذاری، این کدها بر اساس شباهت یا قرابتی که با یکدیگر داشتند مقوله‌بندی شدند. در نهایت 9 مقوله اصلی و 22 زیرمقوله از داده‌های کیفی استخراج شد. لایه های اصلی این الگو عبارتنداز 1- چتر فلسفی و پداگوژیکی، 2- جهت گیری، 3- تحلیل، 4- محتوا، 5- شبکه سازی، 6- انگیزش، 7- نمایش، 8- ارزشیابی و 9- مدیریت که با اصول نظریه ارتباط گرایی پشتیبانی می گردد. نتیجه گیری:الگوی طراحی آموزشی دوره های برخط آزاد انبوه ارائه شده در این پژوهش، الگویی کاربردی و در سطح خرد و کلان می باشد. این الگو برای طراحی دوره های برخط آزاد انبوه برای سطوح آموزش عالی ارایه شده است. با این حال به جهت وابسته به موضوع نبودن آن، قابلیت کاربرد در موقعیت‌های مختلف را نیز دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development of MOOCs Instructional Design Model Based on Connectivism Learning Theory
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to develop a massive open online courses instructional design models based on connectivism theory in the higher education. Method: This is a qualitative content analysis study. In order to the SPELL OUT THIS ?? MOOCs books and articles were collected and the unit of analysis was determined. A total of 189 articles and book extracts from different databases were extracted.  62 units of study were selected based on purposeful sampling and compliance with the criteria of study. Criteria for selecting papers in this study were as follows; a) experimental studies and review articles that focus on massive open online courses, b) published in the period between 2006 and 2016 and c) related to the research subject. Then the semantic units' coding continued to reach saturation point. Finally, the main categories of sub-categories were segregated and the conceptual instructional model for MOOCs was designed based on the research findings. Results: After the coding process, the code based on the similarity or affinity with each other were classified. Finally, eight main categories and 22 sub-categories of qualitative data were extracted. The main layers of this model includes; a) philosophical and pedagogical umbrella, b)orientation, c) analysis, d) content, e) networking, f) motivation, g) demonstration, h)evaluation and i) management which is supported by the principles of connective theory. Conclusion: MOOCs instructional design model presented in this study, exist in micro and macro levels. This MOOCs design model is for higher education levels. It also has other application in different situations.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی رضایی | e rezaei
department of educational technology, faculty of psychology and education, allameh tabataba amp;apos;i university, tehran, iran.
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

اسماعیل زارعی زوارکی | e zaraii zavaraki
department of educational technology, faculty of psychology and education, allameh tabataba amp;apos;i university, tehran, iran.
دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

جواد حاتمی | j hatami
department of education, faculty of humanities sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

خدیجه علی آبادی | kh ali abadi
department of educational technology, faculty of psychology and education, allameh tabataba amp;apos;i university, tehran, iran.
دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

علی دلاور | a delavar
department of educational evaluation and measurement, faculty of psychology and education, allameh tabataba’i university, tehran, iran
استاد، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-795-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-432206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات