این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۰۰-۱۱۳
عنوان فارسی
بازیهای جدی در آموزش پزشکی: چرایی، چیستی، چگونگی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه بهرهگیری از راهبردهایی یاددهی-یادگیری مطلوب نقش بیبدیلی را در بهبود فرایند یادگیری آموزش پزشکی و کسب شایستگیهای لازم برای فراگیران ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی چیستی، چرایی و چگونگی بازیهای جدی بهعنوان یک روش اثربخش در آموزش پزشکی است. روش بررسی: پژوهش حاضر مروری است و با جستجو واژهای کلیدی؛ همچون مفهوم شناسی بازیهای جدی، آموزش پزشکی، نمونههای کاربردی بازیهای جدی، تجارب دانشگاهها و راهکارهای بازیهای جدی در پایگاههای دادههای معتبر جهانی از جمله؛ Scopus، Science direct، Google Scholar، Taylor & Francis و همچنین پایگاههای داخلی مثل MagIran، NoorMags و پایگاه جهاد دانشگاهی سعی گردید، درک و تفسیر موضوع در راستای پاسخگویی به سؤالات تحقیق به پیش برود. جستجو به زبان انگلیسی انجام شده است. نتایج: نتایج نشان داد که بازیهای جدی به دلیل ایجاد حس تحریککنندگی و به چالش کشیدن کاربران برای کشف مسئله در آموزش و یادگیری فراگیران به شکل گستردهای در آموزش پزشکی ترویج پیدا کردهاند، این روش علاوه بر جذابیت و سرگرمی برای فراگیران به یک محیط همهجانبه مجازی اشاره دارد که یک موقعیت واقعی برای رشد و توسعه شایستگیهای مختلف در فراگیران را فراهم میآورد. نتیجه گیری: در این بازیهای از آنجایی که فراگیر شخصاً همراه با علاقه و سرگرمی بهطور عمیق در مسئله درگیری میشود، لذا بهرهگیری از این راهبرد نقش بسزایی را در کسب شایستگیهای لازم برای فراگیران در آموزش پزشکی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازیهای جدی، آموزش پزشکی، برنامه درسی، شایستگی
عنوان انگلیسی
Serious games in medical education: Why, what and how
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Use of appropriate teaching-learning strategies play a unique role in improving the learning process of medical students. This research aims to investigate what, why and how serious games affect teaching methods. Methods: This review paper extracted papers published on serious game conception, medical education, serious gaming applications, universities experiences, and serious games strategies from global scientific databases including; Scopus, Science Direct, Google Scholar، and domestic scientific databasessuch as; Magiran, Noormags and SID. Results: Serious games have been promoted widely in medical education to challenge the users to solve their problems in teaching and learning. This method was found entertaining by learners as well as teachers and provided opportunities for development of different competencies for the learners. Conclusion: These games play an important role in obtaining the necessary competencies for learners in medical education. We recommend decision makers to introduce this method to the Iranian medical education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Serious games, medical education, curriculum, competence
نویسندگان مقاله
احمد ملکی پور | a malekipour
ph.d. student in curriculum planning, university of tehran, tehran, iran
دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
کوروش رضاییان | k
master in education planning, university of tehran, tehran, iran
کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
لیلا خزایی | l
ph.d. student in curriculum planning, university of tehran, tehran, iran
دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-617-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-432208.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات