این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۴-۱۲۷
عنوان فارسی
بررسی ارتباط نگرش به یادگیری الکترونیک و خود تنظیمی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پیشرفت تحصیلی یکی از مهم¬ترین معیارهایی است که در بررسی توانایی دانشجویان برای اتمام تحصیلات دانشگاهی و رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی نقش قابل توجهی را ایفا می¬کند. در این بین، از جمله عوامل مؤثر در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان، نگرش آنها به یادگیری الکترونیکی و خودتنظیمی می¬باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط نگرش به یادگیری الکترونیک و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شده است. روش بررسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی سال 1395-1396 است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل به تعداد 3400 نفر می¬باشند. حجم نمونه، شامل 321 نفرکه با شیوه نمونه¬گیری طبقه¬ای تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع¬آوری داده¬ها پرسشنامه یادگیری الکترونیکی والتونن و همکاران(2009) و پرسشنامه خودتنظیمی برنارد و همکاران (2009)؛ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارPLS و SPSS استفاده شده است. نتایج: نتایج مدل معادلات ساختاری بر اساس رویکرد حداقل مربعات جزیی نشان داد که نگرش به یادگیری الکترونیکی بر خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و همچنین خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی تأثیر معناداری داشت. در خصوص بررسی متغیرهای تحقیق با توجه به سال ورودی نیز میان دانشجویان در نگرش و خود تنظیمی اختلاف معناداری وجود داشت. بطوری¬که دانشجویان سال چهارمی و بالاتر نسبت به سایر دانشجویان نمرات بالاتری را کسب نمودند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، نگرش به یادگیری الکترونیکی و خود تنظیمی تأثیر مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند. بنابراین نگرش مثبت دانشجویان نسبت به یادگیری الکترونیکی به آنها کمک خواهد کرد تا فنون خودتنظیمی بیشتری را در یادگیری به کار گیرند و در نهایت پیشرفت و موفقیت بیشتری را به¬دست آورند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش به یادگیری الکترونیک، خود تنظیمی، پیشرفت تحصیلی
عنوان انگلیسی
The study of relationship between attitude to e-learning and self- regulation with academic achievement of students in Babol University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Academic achievement is one of the indicators to which the capability of students to complete their program can be judged. To anticipate students' academic achievement, one can use their attitude toward e-learning and self-regulation. This study aims to investigate the effect of e-learning related attitude as well as self-regulation on academic achievement of students enrolled at Babel University of Medical Sciences. studying at. Method: This cross sectional study investigated 321 out of 3,400 students enrolled at Babol University of Medical Sciences using random stratified sampling method in year 2016-2017 ASK AUTHORS. To collect data, Valtonen E-learning questionnaires and Barnard self-regulation questionnaire were used. To analyze data, Smart-PLS and SPSS were employed. Results: E-learning related attitude had a significant impact on self-regulation and academic achievements. Result also indicated that self-regulation had a significant impact on academic achievement. Concerning study variables according to the year of entry, there was a significant difference between students in attitudes and self-regulation. Students in year four and higher received higher scores than other students. There was a significant difference between students' attitude and self-regulation in terms of admission year, that is, the scores of senior students were higher than those of other students. Conclusion: Attitude to e-learning and self-regulation had a significant impact on the academic achievement. Students' positive attitudes to e-learning will help them to apply more self-regulation techniques during learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مصطفی عزیزی شمامی | m azizi shamami
assosiate professor, department of education, university of mazandaran, babolsar, iran.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
زهرا جعفری کرفستانی | z jafari karafestani
department of educational management, university of isfahan, isfahan, iran.
دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
میمنت عابدینی بلترک | m abedini baltork
assosiate professor, department of education, university of mazandaran, babolsar, iran.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-432209.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات