این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۳۳-۲۴۴

عنوان فارسی بررسی اثر سطوح مختلف گرما بر روی توجه و زمان واکنش در شرایط آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استرس حرارتی یکی از عوامل زیان آور فیزیکی محیط کار است که می تواند باعث اختلال در عمل‌کردهای شناختی افراد شود. هدف از این تحقیق بررسی اثر سطوح مختلف گرما بر روی میزان توجه و زمان واکنش در شرایط آزمایشگاهی بود. روش کار: در این مطالعه تجربی 33 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت شامل 17مرد و16زن با میانگین و انحراف معیار سنی1/22 (±3/2) مورد بررسی قرارگرفتند. پس از 5/1 ساعت مواجهه با دو سطح دمای C‌°22 و C°37 ،درصد توجه افراد با استفاده از آزمون عمل‌کرد پیوسته و زمان واکنش آنها با استفاده از دستگاه سنجش زمان واکنش اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج آزمو‌ن‌های توجه وزمان واکنش نشان داد که با افزایش دما، میانگین میزان توجه کاهش و زمان واکنش افزایش می‌یابد که از نظر آماری این تفاوتها معنادار بود (001/0˂P).درصد توجه درشرایط مواجهه با دمای 22درجه سانتی‌گراد به‌طور معناداری بیش‌تر از میزان مربوطه در دمای 37 درجه سانتی‌گراد بود (001/0˂P). زمان واکنش درشرایط مواجهه با دمای 37 درجه سانتی‌گراد به‌طور معنی داری بیش‌تر از میزان مربوطه در دمای 22 درجه سانتی‌گراد بود (001/0˂P). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که گرما از طریق افزایش زمان واکنش و کاهش درصد توجه افراد منجربه افت عمل‌کردهای شناختی آنها می‌شود. بنابراین در پست‌های کاری مانند اتاق‌های فرمان و صنایع مختلف که نیاز به توجه، تمرکز و عکس‌العمل سریع دارند در نظر گرفتن و بهینه‌سازی شرایط گرما به منظور افزایش سطح توجه و کاهش زمان واکنش ضروریست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گرما، توجه، زمان واکنش، عمل‌کرد شناختی،آزمون عمل‌کرد پیوسته

عنوان انگلیسی Studying the effect of heat stress on attention and reaction time in a laboratory setting
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Heat stress is one of the Hazardous physical agents in the workplace, which can cause impairment of cognitive performance. The current study aimed to evaluate the effect of different levels of heat stress on attention and reaction time in a laboratory condition. Material and Method: This experimental study was done among 33 students included 17 males and 16 females. Mean age of the participants was 22.1(SD=2.3). Attention and reaction time parameters were evaluated using the continuous performance test and  reaction time measurement device respectivlely, after exposure to different heat levels (22°C and 37°C). Data were analyzed using ANOVA test and SPSS 20 software.   Result: The results of tests attention and reaction time showed that the average of attention percentage was decreased and the average of reaction time increased by increasing the heat level, with a  statistical differences of  (P˂0.001) in both cases. Attention percent in terms of exposure to 22°C temperature was significantly higher than 37°C (P˂0.001). But, reaction time was significantly higher than with the exposure to 37°C temperature than 22°C (P˂0.001). Conclusion: The results of this study showed that, heat by increasing reaction time and decreasing attention leading to an impairment  in the individual's cognitive performances. Therefore, in jobs such as control rooms and various industries that need attention, concentration and quick reaction, it is necessary to consider and optimize the heat conditions in order to increase the level of attention and decrease of reaction time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره محبیان | zohreh mohebian
m.sc., department of occupational health engineering, iranshahr university of medical sciences, iranshahr, iran
کارشناس ارشد، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر، ایرانشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

حبیب اله دهقان | habibollah dehghan
assistant professor, department of occupational health engineering, school of public health, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

احسان اله حبیبی | ehsanollah habibi
professor, department of occupational health engineering, school of public health, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
استاد، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-61&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/249/article-249-432251.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات