این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۲-۳

عنوان فارسی تاثیر آموزش مبتنی بر نیازهای آموزشی بر یادگیری بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش بالینی بخش اساسی دوره آموزش پرستاری است و فرصتی را برای دانشجو فراهم می­سازد تا دانش نظری را برای مراقبت از مددجو به کار گیرد. متاسفانه این آموزش­ ها بنا به دلایلی نظیر ناهماهنگی بین دروس نظری و کار بالینی و مشخص نبودن اهداف آموزشی دارای اثربخشی لازم نیستند. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نیازهای آموزشی بر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری طراحی و اجرا گردید. روش ها: این پژوهش نیمه تجربی در نیمسال اول 93-92 بر روی 65 دانشجوی ترم 3 پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بابل اجرا شد. دانشجویان به­ طور تصادفی در گروه ­های 7-6 نفره تقسیم و با توجه به نیازهای آموزشی تعیین شده تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ­ها، پرسشنامه محقق­ساخته در دو بخش مشخصات دموگرافیک و نیازهای آموزشی بود که اعتبار ابزار به روش روایی محتوی و پایایی آن از طریق آزمون - آزمون مجدد بدست آمد. داده­ ها از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (Wilcoxon ,t-test, paired t-test, correlation , ANOVA , ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: : نتایج نشان داد که تفاوت معنی ­داری بین میانگین نمرات دانشجویان قبل و بعد از آموزش وجود دارد (001/0P<). دانشجویان درحیطه توانایی برقراری ارتباط با میانگین نمره 57/0±30/4 بالاترین نمره را کسب نمودند. همچنین آموزش در حیطه آشنایی با اصول مایع درمانی با میانگین نمره اکتسابی 53/0±24/1 بهترین اثربخشی را نشان داد. حیطه توانایی تفسیر آزمایشات خون و ادرار با میانگین نمره اکتسابی67/0±89/2 از بالاترین نیاز آموزشی برخوردار بود و حیطه ­های توانایی انجام امور خاص نظیر پانسمان، خون­ گیری با میانگین نمره 82/0±13/3 و حیطه توانایی اجرای انواع تزریقات با میانگین نمره02/1±38/3 به ترتیب در رتبه ­های بعدی قرار داشتند. همچنین ارتباطی بین میزان یادگیری و شاخص ­های دموگرافیکی نظیر جنس، مربی کارآموزی و معدل مشاهده نشد. نتیجه­ گیری: آموزش بر مبنای شناسایی نیازهای دانشجویان و تاکید بیشتر بر نقاط ضعف آن­ها می ­تواند موجب کسب یادگیری بهتر و پایدارتری گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، آموزش، پرستاری، دانشجویان، نیاز سنجی

عنوان انگلیسی The Effect of Training Based on Educational Needs on Clinical Learning of Undergraduate Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical education is an essential part of nursing education and provides an opportunity for students to apply theoretical knowledge in patient care. Unfortunately, this training is not effective due to some reasons such as lack of coordination between theoretical and clinical courses and the lack of educational purposes, etc. so, the present study aimed to determine the effect of training based on educational needs on clinical learning of undergraduate nursing students. Methods: This quasi-experimental study was performed in the first semester of 2013-2014, on 65 nursing students of third semester in Babol University of Medical Sciences. Data gathering tools included a researcher-made questionnaire designed in two parts of demographic characteristics and needs assessment questionnaire. The students were randomly divided into  groups of 6 to 7 individuals and get training based on determined educational needs. First and last day of training, they completed questionnaires. The validity and reliability of research tool was obtained by content validity and test- retest respectively. Data were analyzed by SPSS software using descriptive and inferential statistics (Wilcoxon,t-test, paired t-test, correlation, ANOVA and ANCOVA). Results: The mean scores before and after training were significantly different (p< 0/001).  In terms of the ability to communicate, students had the highest score of 4.30±057 that reflects their capabilities in this field. Also, training in the area of familiarity with the principles of fluid therapy with an average acquisitive score of 1.24±0.53 showed the best effect at the end of the study .The ability to interpret the urine and blood test results with an average score of 2.89±0.67 had the highest educational needs and areas of ability to perform specific tasks such as wound dressing, blood sampling, etc., with an average score of 3.13±0.82 and the ability to execute a variety of injections with an average score of 3.38±1.02 were respectively next in ranking. there was no relationship between learning and demographic parameters such as sex, average and training instructors. Conclusions: Education based on identified needs of students and a greater emphasis on their weaknesses can result in depth and better learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله learning, training, nursing, students, need assessments

نویسندگان مقاله صغری گلی روشن | s goli roshan
department of nursing, babol university of medical sciences, babol
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

پروین عزیزنژاد روشن | p aziznejad roshan
department of nursing, babol university of medical sciences, babol
دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

ثریا خفری | s khafri
department of social medicine, babol university of medical sciences, babol, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

محمد قلی زاده گردرودباری | m gholizadah gardrodbary
department of nursing, sabzevar university of medical sciences
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار،سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-498-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-432310.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات