این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۲-۲۴

عنوان فارسی تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: همراه با تکامل تدریجی چشم انداز پرستاری، تقاضای رو به رشد برای توسعه توانایی­های تفکر انتقادی و استدلال بالینی برای حل مشکلات و مراقبت از مددجو ایجاد شده است، که مدرسین بالینی از طریق تغییر در رویکرد آموزش بالینی در اجرای مناسب فرآیند پرستاری می­توانند به آن پاسخ گویند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بود. روش ها: این مطالعه نوعی ارزشیابی آموزشی به شیوه نیمه تجربی است که پس از برگزاری کارگاه هم اندیشی فرایند پرستاری برای اعضاء هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت روی 20 دانشجوی پرستاری تحت نظارت 3 مربی داوطلب به روش در دسترس در سال 1393  انجام شد. دانشجویان شرکت کننده فرآیند پرستاری را براساس فرم بررسی وضعیت سلامت و روش آموخته شده در دروس تئوری در بیمار طراحی نمودند. سپس فرآیند پرستاری از مرحله بررسی تا ارزشیابی، در بخش توسط مربیان بالینی به دانشجویان براساس محتوای "کارگاه فرآیند پرستاری" در یک جلسه کارآموزی، آموزش داده شد و مجدداً از دانشجویان خواسته شد تا فرآیند پرستاری را براساس آموزش و فرم بررسی وضعیت سلامت جدید برای همان بیماران قبلی تکمیل نمایند. وضعیت تفکر انتقادی دانشجویان نیز با استفاده از پرسشنامه استاندارد مهارت­های تفکر انتقادی کالیفرنیا(در پنج بعد ارزشیابی، تجزیه‌ و تحلیل، استنباط، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی) قبل و بعد از آموزش(روز اول و آخر کارآموزی) بررسی شد. در پایان کار تکالیف دانشجویان جمع آوری گردید و با چک لیست فرآیند پرستاری ارزیابی شد و اطلاعات بوسیله نرم افزار SPSS  با استفاده از آزمون ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها:  مقایسه ابعاد تفکر انتقادی قبل و بعد از آموزش نشان داد که دانشجویان در تمامی ابعاد تفکر انتقادی(ابعاد ارزشیابی )00/04 (P=، استنباط )0/004 (P=، استدلال قیاسی )0/04 (P=، استدلال استقرایی )0/005 (P=و نمره کل تفکر انتقادی )0/01 (P=) بجز نمره تحلیل بهبود معنی دار آماری را قبل و بعد از آموزش نشان دادند و همچنین در فرآیند پرستاری نیز نمره حیطه  بررسی و شناخت  قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری را نشان داد (0/01  .(P= نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش فرایند پرستاری روی تفکر انتقادی و نحوه بکارگیری فرآیند پرستاری در بالین تاثیر گذار بوده است. یکی از برون­دادهای مهم اجرای فرایند پرستاری، ایجاد تغییر در تفکر تحلیلی دانشجویان در آموزش بالینی است. نحوه اجرا و تمرکز تیم آموزش بالینی می­تواند بر اجرای درست آن نقش بسزایی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرآیند پرستاری، تفکر انتقادی، آموزش بالینی ، دانشجویان

عنوان انگلیسی The impact of the nursing process education on critical thinking of nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:Along with the evolution of nursing perspective, a growing demand for developing critical thinking and clinical reasoning skills is created to solve problems and take care of the patient, in this regards, Clinical instructors can meet these needs through changing the approach of clinical education in proper implementation of the nursing process. The aim of this study was to determine the impact of nursing process education on ability of nursing students' critical thinking. Methods: This educational evaluation study by semi-empirical methods was conducted on 20 nursing students under supervision of 3 Volunteer clinical instructors by available Sampling method in 2015. Students  designed nursing process based on patient's health status form and lessons learned previously. Nursing process were taught by clinical instructors from training to evaluation based on materials of " nursing process workshop" during one training session and again asked students to complete  nursing process based on education and "new patients health status form" for the same patients. Assessment of critical thinking in students has been done using a standard questionnaire, California Critical Thinking Skills( in Five dimensions of evaluation , analysis , inference, inductive and deductive reasoning) before and after training. At the end, students assignments were collected and evaluated by nursing process checklist.  Data were analyzed by using SPSS with Wilcoxon and spearman test. Results:The comparing of critical thinking dimensions before and after education showed that in all aspects of critical thinking evaluation (P=0.04), inference (p=0.004), inductive reasoning (p=0.04) and deductive reasoning (p=0.005) and total score (p=0.01) except analysis score demonstrated a statistically significant differences in before and after education, also in nursing process, there was a significant differences (P=0.01) in scores of study and knowing fields before and after education  Conclusion:Result show that education of nursing process affect on critical thinking and applying nursing process in clinical atmosphere. One important outcome of the nursing process, changes in analytical thinking of students in clinical training.  How to perform and attention of Clinical education team on execution trends have an important role in performing properly .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عاطفه قنبری | a ghanbari


آرزو منفرد |
medical-sergical nursing dept, school of nursing and midwifery, islamic azad university, rasht branch, rasht, iran
گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)

طوبی حسین زاده | t hoseinzadeh
guilan university and medical science

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

فاطمه مودب | f moaddab
guilan university and medical science

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

آسیه صدیقی | a sedighi



نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-240-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات