این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بازسازی برنامه توانمندسازی اساتید از طریق بکارگیری استراتژی مداخله ایی "تجربه نظارت شده و بازخورد بر تجربه" با هدف ارتقای مهارت‌های آنها در طراحی برنامه درسی
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: بیشترخلاقیت و حتی قدرت آموزش در طراحی آن نهفته است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر به کارگیری استراتژی مداخله‌ای "تجربه نظارت شده و بازخورد بر تجربه، در ارتقای مهارت عملکردی اعضای هیات علمی در حوزه طراحی آموزش می‌باشد. روش بررسی: جامعه آماری 158 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه بودند. از روش نمونه گیری در دسترس استفاده گردید. روش انجام پژوهش مداخله‌ای بود. این مداخلات در دو حیطهٔ شناختی و عملکردی مهارت طراحی گردید. در حیطه شناختی مهارت از استراتژی مداخله‌ای "تجربه نظارت شده" استفاده گردید و تأثیر مداخله مذکور از طریق مقایسه پیش آزمون و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت. در حیطه عملکردی مهارت از استراتژی مداخله‌ای "بازخورد بر تجربه" از طریق چک لیست استفاده گردید. بررسی تأثیر مداخلات صورت گرفته در این حیطه از طریق چک لیست ودر دو بعد محتوایی و ساختاری /تکنیکی صورت پذیرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها، در حیطه شناختی (بر اساس آزمون تی زوجی)، در حیطه عملکردی (بر اساس تعداد طرح درس‌های استاندارد تدوین شده توسط اساتید) و از دیدگاه فراگیران (بر اساس پرسشنامه رضایتمندی) بیانگرتاثیر بکارگیری استراتژی‌های مذکور در ارتقای مهارت در حوزه طراحی آموزش بود.   نتیجه‌گیری: اعضای هیات علمی نیازمند به کارگیری آنچه آموخته‌اند، می‌باشند. لذا به کارگیری استراتژی مداخله‌ای مذکور در دوره‌های مهارتی اعضای هیات علمی توصیه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی برنامه درسی، تدریس، اعضای هیات علمی

عنوان انگلیسی Reconstructing Academic Staff Development Program: by Implementing a Supervised and Feedback on Experience Strategy in Order to Improve Their Teaching Skills in lesson Planning
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Most of the creativity and even the power of training lies in its design. The aim of this study is to investigate the impact of interventional strategy, supervised experience and feedbacks on experience, to promote the faculty members' functional skills in the field of training design. Methods: The study population consists of 158 faculty members which were chosen by using available sampling method. The research method was interventional. These interventions were designed in two fields of cognitive and functional skills. In the cognitive domain of skill, an interventional strategy of "supervised experience" was used and the effect of mentioned interventions was examined by pre-test and post-test comparing method. In the functional domain of skill, an intervention strategy "feedback on experience" was used through a checklist. The investigation of interventions impact in this area, was done through a checklist and in two structural and technical aspects. Results: The results of the data analysis, in the cognitive domain (based on the paired T-test), in the functional domain (based on the number of standard lesson plans developed by the professors) and from the learner's point of view (based on satisfaction questionnaire), indicate the impact of applying these strategies to improve skills in the design of training. Conclusions: Considering the fact that there is an essencial need for applying the acquired skills by academic staff, implementing interventional strategy in faculty development programs can help them to improve their applied skills in higher education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lesson Planning, Teaching, Academic Staff

نویسندگان مقاله آزاده صفوی | azadeh safavi
department, hamedan medical sciences university, hamadan, iran
گروه توسعه آموزش پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

امیر صادقی | amir sadeghi
department, hamedan medical sciences university, hamadan, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1434-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات