این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط تاب‌آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: فرسودگی تحصیلی عمده‌ترین پیامد استرس است و تاب آوری تحصیلی انعطاف‌پذیری و سازگاری در مقابل عوامل استرس‌زا می‌باشد. به نظر می‌رسد تاب آوری یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در فرسودگی است. در این مطالعه ارتباط تاب آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی گردید. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 260 دانشجو از لیست کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم که جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می‌دادند به صورت تصادفی منظم در سال 1395 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاچ و پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز بود. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS 16 تجزیه‌وتحلیل شد. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره فرسودگی تحصیلی14/87±34/32 و میانگین نمره تاب آوری تحصیلی در این مطالعه 12/23± 103/30 بود. زمانی که متغیرها در مدل رگرسیون چند متغیره به روش ENTER وارد شدند تحصیل در رشته بهداشت عمومی افزایش فرسودگی تحصیلی 9/73برابری را به دنبال داشت (63/04-1/50=95%CI 9/73=OR). مثبت نگری به میزان 20 درصد (0/91-0/71 = 95%CI0/80=OR) و داشتن مهارت‌های ارتباطی 5 درصد (99/0-91/0= 95%CI0/950=OR) در کاهش فرسودگی تحصیلی نقش داشت. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه دانشجویان تاب آور، آسیب‌پذیری کمتری در مقابل فرسودگی تحصیلی دارند. بنابراین تقویت این متغیر در دانشجویان علوم پزشکی که در معرض فرسودگی تحصیلی قرار دارند سبب بهبود عملکرد تحصیلی آنان می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرسودگی، تاب آوری، دانشجویان، علوم پزشکی

عنوان انگلیسی Academic Resilience and Burnout Relationship of The Student of Qom University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: The main result of stress is academic burnout and academic resilience is flexibility and adaptability against stressors. It seems resilience is one of the most important influential factors on burnout. In this study the relation of academic resilience and burnout was investigated among the students of Qom University of Medical Sciences. Method: In this cross-sectional study, 260 students were selected randomly in year 2016, from the list of all students of Qom University of Medical Sciences who were the statistical population of this study. Maslach academic burnout and Samuels academic resilience questionnaires were used to collect data. Data were analyzed by SPSS software version 16. The significance level was 0.05 p. Results: In this study, the mean score of academic burnout was 34.32 ±14.87 and the mean score of academic resilience was 103.30 ±12.23. When variables were into multivariate regression model by ENTER, study in public health field had an increase in academic burnout by 9.73 (OR=9.73 95% CI=1.50-63.04). Optimism by 20% (OR=0.80 95% CI=0.71- 0.91) and communication skills by 5% (OR=0.95 95% CI=0.91- 0.99) had an effective role in academic burnout reduction. Conclusion: According to the results, resilient students had less vulnerability against academic burnout. So, the amplification of this variable among medical science students who are exposed to academic burnout can improve their academic performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Burnout, Resilience, Students, Medical Sciences

نویسندگان مقاله زهرا طاهری خرامه | zahra taheri kharameh
research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
مرکز تحقیقات دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

فاطمه شریفی فرد | fatemeh sharififard
department of anesthesiology, school of paramedical, qom university of medical sciences, qom, iran
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

حمید آسایش | hamid asayesh
department of medical emergencies, faculty of paramedicine, qom university of medical sciences, qom, iran
گروه فوریت های پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محمد رضا سپه وندی | mohammad reza sepahvandi
department of foreign languages, faculty of paramedicine, qom university of medical sciences, qom, iran
گروه زبان های خارجی، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1478-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات