این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: هدف این پژوهش بررسی تقش ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی در دانشجویان بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشجویان رشته پرستاری ساکن در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 145 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی استفاده و برای تحلیل دادهها از نرمافزار Spss نسخه 22 و روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد و 39 درصد از تغییرات سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی قابل پیشبینی است. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی از عوامل مهم و مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشجویان هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک از محیط یادگیری، سرسختی روانشناختی، سرزندگی تحصیلی
عنوان انگلیسی
Prediction of Academic Buoyancy Based on Perception of Learning Environment and Psychological Hardiness in Medical Sciences Student
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: The purpose of this study is to investigate the role of perception from learning environment and psychological hardiness in academic buoyancy prediction of medical sciences students. Methods: The method of this study is correlational. Statistical population of this study comprised all of nursing students of Kermanshah Medical Sciences University which were living in dormitories. 145 students were selected as sample by using available sampling method. Academic buoyancy scale, perception of learning environment and psychological hardiness were used for collecting data and SPSS software version 22 and descriptive statistics methods (average, standard deviation) and Inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple regression) were used for analysing data. Results: The findings showed that there is a positive significant correlation between Perception of learning environment and psychological hardiness with academic buoyancy and %39 of the total variance of academic buoyancy is predictable based on derception of learning environment and psychological hardiness. Conclusions: Therefore, it can be concluded that perception of learning environment and psychological hardiness consider as one of the important factors and related with academic buoyancy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسماعیل صدری دمیرچی | esmaeil sadri damirchi
department of educational sciences, faculty of educational sciences and psychology, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
غفار کریمیان پور | ghafar karimaianpoor
department of educational sciences, faculty of educational sciences and psychology, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
سهیلا جلیلیان | soheila jalilan
department of educational sciences, faculty of educational sciences and psychology, peyam noor university, kermanshah , iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1350-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات